Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany

Flammkuchen with spring herbs and poached eggs © Knut Pflaumer

Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från Tysklands alla delstater.

Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner.

Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm inte att delta i vår kulinariska tävling och vinn en av våra fantastiska priser. Läs mer om tävlingen samt kulinariska upplevelser här.

Culinary Germany lockar turism

Reselandet Tyskland utmärks särskilt av sitt breda gastronomiska utbud med regionala tillagningssätt och specialiteter. Landets 300 stjärnkrogar bevisar att den inhemska gastronomin står sig väl i internationell jämförelse. Förutom det regionala köket präglas den kulinariska vardagen i Tyskland av inslag från Medelhavsområdet, Asien och Orienten. Allt fler gastronomer bygger upp sin meny kring regionala och säsongsbetonade produkter samt med traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och njutbart kök. För en internationell publik upplevs den tyska mat- och dryckeskulturen med fördel på lokala matmarknader eller i samband med någon av landets traditionella fester.

Flammkuchen with spring herbs and poached eggs © Knut Pflaumer

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.