Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany

Flammkuchen with spring herbs and poached eggs © Knut Pflaumer

Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från Tysklands alla delstater.

Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner.

Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm inte att delta i vår kulinariska tävling och vinn en av våra fantastiska priser. Läs mer om tävlingen samt kulinariska upplevelser här.

Culinary Germany lockar turism

Reselandet Tyskland utmärks särskilt av sitt breda gastronomiska utbud med regionala tillagningssätt och specialiteter. Landets 300 stjärnkrogar bevisar att den inhemska gastronomin står sig väl i internationell jämförelse. Förutom det regionala köket präglas den kulinariska vardagen i Tyskland av inslag från Medelhavsområdet, Asien och Orienten. Allt fler gastronomer bygger upp sin meny kring regionala och säsongsbetonade produkter samt med traditionella recept för att kunna erbjuda ett jordnära och njutbart kök. För en internationell publik upplevs den tyska mat- och dryckeskulturen med fördel på lokala matmarknader eller i samband med någon av landets traditionella fester.

Flammkuchen with spring herbs and poached eggs © Knut Pflaumer

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl