Tyska Turistbyrån lanserar kampanjen German Summer Cities för 2019

Förutom kampanjen 100 år Bauhaus som redan har presenterats av Tyska Turistbyrån (Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT) lanseras ännu en kampanj som ska gå av stapeln under 2019. Under rubriken German Summer Cities initierar DZT en digital marketingoffensiv som kommer att åtföljas av kampanjveckor och pop up-events i talrika källmarknader.

Man kommer att erbjuda partnersamarbeten vid de planerade eventen utomlands men även i samtliga online-kanaler. Den gemensamma hashtaggen #GermanSummerStories knyter ihop aktiviteterna på sociala medier.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Tyskland är marknadsledande inom segmentet stads- och kulturresor och vi vidareutvecklar vår storytelling med fem kluster. Förutom klustret Urban City med inslag som storstadsflair, shopping och takbarer är det framförallt klustret Romantik med historiska städer, slott och parker, vinlandskap och traditionell gastronomi på landsbygden som återspeglar kampanjen German Summer Cities. En sommarsemester i Tyskland innebär otaliga attraktiva erbjudanden inom klustret Semester vid vatten som bland mycket annat omfattar upplevelser vid kusten och på öar, badbåtar, beach clubs, badsjöar och flottfärder, utflykts-ångare och husbåtssemester på floder och sjöar.

Klustret Konst och kultur lockar i synnerhet internationella gäster med museer och utställningar, industrikultur, musik, shower och open air-events. Det sista klustret Sevärdheter innefattar Tysklands otaliga attraktioner med allt ifrån konserthuset Elbphilharmonie i norr via stenkolsgruvan Zeche Zollverein i väster och Brandenburger Tor i öster ner till slottet Neuschwanstein och borgen Hohenzollern i söder. Tyskland slår många konkurrenter på fingrarna när det gäller intressanta landmärken och landets 16 delstater lockar många gäster genom att aktivt lyfta fram regionens sevärdheter.

Det starka gensvaret på kampanjerna Germany simply inspiring och vår aktuella kampanj Culinary Germany visar att en hög närvaro och fokus på aktiviteter i sociala medier genererar ett högt mått av inspiration och medvetenhet om reselandet Tyskland. Vid sidan av den digitala marknadsföringen spelar direktkommunikation med exempelvis pop up-event i de internationella källmarknaderna fortsatt en viktig roll eftersom det ger kampanjen ytterligare dynamik, avslutar Petra Hedorfer.

Internationella reseindustrin till Wiesbaden för GTM 2019 - Tysklands största incomingworkshop8.5.2019 11:30:35 CESTPressmeddelande

Från 12 till 14 maj kommer runt 500 representanter från den internationella reseindustrin från 51 länder till Wiesbaden med anledning av den 45:e GTM Germany Travel Mart™. Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) arrangerar GTM årligen i samarbete med växlande partnerregioner och -städer. Delstaten Hessens huvudstad Wiesbaden har varit värd för arrangemanget både år 1977 och 2005 så det blir tredje gången gillt i år.