Tyska Turistbyrån lanserar kampanjen German Summer Cities för 2019

Förutom kampanjen 100 år Bauhaus som redan har presenterats av Tyska Turistbyrån (Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT) lanseras ännu en kampanj som ska gå av stapeln under 2019. Under rubriken German Summer Cities initierar DZT en digital marketingoffensiv som kommer att åtföljas av kampanjveckor och pop up-events i talrika källmarknader.

Man kommer att erbjuda partnersamarbeten vid de planerade eventen utomlands men även i samtliga online-kanaler. Den gemensamma hashtaggen #GermanSummerStories knyter ihop aktiviteterna på sociala medier.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Tyskland är marknadsledande inom segmentet stads- och kulturresor och vi vidareutvecklar vår storytelling med fem kluster. Förutom klustret Urban City med inslag som storstadsflair, shopping och takbarer är det framförallt klustret Romantik med historiska städer, slott och parker, vinlandskap och traditionell gastronomi på landsbygden som återspeglar kampanjen German Summer Cities. En sommarsemester i Tyskland innebär otaliga attraktiva erbjudanden inom klustret Semester vid vatten som bland mycket annat omfattar upplevelser vid kusten och på öar, badbåtar, beach clubs, badsjöar och flottfärder, utflykts-ångare och husbåtssemester på floder och sjöar.

Klustret Konst och kultur lockar i synnerhet internationella gäster med museer och utställningar, industrikultur, musik, shower och open air-events. Det sista klustret Sevärdheter innefattar Tysklands otaliga attraktioner med allt ifrån konserthuset Elbphilharmonie i norr via stenkolsgruvan Zeche Zollverein i väster och Brandenburger Tor i öster ner till slottet Neuschwanstein och borgen Hohenzollern i söder. Tyskland slår många konkurrenter på fingrarna när det gäller intressanta landmärken och landets 16 delstater lockar många gäster genom att aktivt lyfta fram regionens sevärdheter.

Det starka gensvaret på kampanjerna Germany simply inspiring och vår aktuella kampanj Culinary Germany visar att en hög närvaro och fokus på aktiviteter i sociala medier genererar ett högt mått av inspiration och medvetenhet om reselandet Tyskland. Vid sidan av den digitala marknadsföringen spelar direktkommunikation med exempelvis pop up-event i de internationella källmarknaderna fortsatt en viktig roll eftersom det ger kampanjen ytterligare dynamik, avslutar Petra Hedorfer.

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de