Tyska Turistbyrån lanserar kampanjen German Summer Cities för 2019

Förutom kampanjen 100 år Bauhaus som redan har presenterats av Tyska Turistbyrån (Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT) lanseras ännu en kampanj som ska gå av stapeln under 2019. Under rubriken German Summer Cities initierar DZT en digital marketingoffensiv som kommer att åtföljas av kampanjveckor och pop up-events i talrika källmarknader.

Man kommer att erbjuda partnersamarbeten vid de planerade eventen utomlands men även i samtliga online-kanaler. Den gemensamma hashtaggen #GermanSummerStories knyter ihop aktiviteterna på sociala medier.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Tyskland är marknadsledande inom segmentet stads- och kulturresor och vi vidareutvecklar vår storytelling med fem kluster. Förutom klustret Urban City med inslag som storstadsflair, shopping och takbarer är det framförallt klustret Romantik med historiska städer, slott och parker, vinlandskap och traditionell gastronomi på landsbygden som återspeglar kampanjen German Summer Cities. En sommarsemester i Tyskland innebär otaliga attraktiva erbjudanden inom klustret Semester vid vatten som bland mycket annat omfattar upplevelser vid kusten och på öar, badbåtar, beach clubs, badsjöar och flottfärder, utflykts-ångare och husbåtssemester på floder och sjöar.

Klustret Konst och kultur lockar i synnerhet internationella gäster med museer och utställningar, industrikultur, musik, shower och open air-events. Det sista klustret Sevärdheter innefattar Tysklands otaliga attraktioner med allt ifrån konserthuset Elbphilharmonie i norr via stenkolsgruvan Zeche Zollverein i väster och Brandenburger Tor i öster ner till slottet Neuschwanstein och borgen Hohenzollern i söder. Tyskland slår många konkurrenter på fingrarna när det gäller intressanta landmärken och landets 16 delstater lockar många gäster genom att aktivt lyfta fram regionens sevärdheter.

Det starka gensvaret på kampanjerna Germany simply inspiring och vår aktuella kampanj Culinary Germany visar att en hög närvaro och fokus på aktiviteter i sociala medier genererar ett högt mått av inspiration och medvetenhet om reselandet Tyskland. Vid sidan av den digitala marknadsföringen spelar direktkommunikation med exempelvis pop up-event i de internationella källmarknaderna fortsatt en viktig roll eftersom det ger kampanjen ytterligare dynamik, avslutar Petra Hedorfer.

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk