Tyska Turistbyrån lanserar The Swedish Link

Tonnenabschlagen, bokstavligen ungefär tunnslagning, är en av de viktigaste och äldsta traditionerna i regionen Fischland-Darß-Zingst, och varje år uppförs en stor fest för gäster och lokalbefolkningen. FOTO: Voigt & Kranz UG, Prerow

Tyska Turistbyrån med hjälp av contentbyrån nyheter365 lanserar i dagarna The Swedish Link. Syftet med kampanjen är att få svenskar att dela med sig av sina bästa tyska restips. Först ut att tipsa är profilerna Edward Blom, Sylvia Vrethammar, Pelle Nilsson och Flora Wiström.

Från drottning Silvia till Schwedenfest i Wismar – kopplingarna mellan Tyskland och Sverige är många. Det vill Tyska Turistbyrån uppmärksamma med kampanjen The Swedish Link.

På kampanjsidan www.germany.travel/swedishlink eller i appen The Swedish Link kommer man kunna dela med sig av sina bästa tyska restips och vara med att skapa en social hubb där svenskar kan hitta inspiration till Tysklandsresan.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för Tyskland bland svenskarna och det ska bli jätteroligt att se vilka guldkorn de kommer dela med sig av. Att de som tipsar dessutom är med och tävlar om fina priser i samarbete med våra partners gör det också lite extra spännande, säger Iris Müller, marknadschef för Tyska Turistbyrån.

Ett resmål för alla

Målet med kampanjen är user engagement och för att komma i gång kommer matprofilen Edward Blom, sångerskan Sylvia Vrethammar, tidigare fotbollsproffset Pelle Nilsson och bloggprofilen Flora Wikström att berätta som sina speciella relationer till Tyskland.

– Det är jätteroligt att vi har fått starka profiler som tilltalar olika målgrupper att vara med i projektet och att vi kan visa upp att Tyskland är ett resmål där det finns något för alla. Jag är själv en tysklandsvän och kommer gå in och tipsa om en trevlig ölhall i Dortmund, säger Johan Rikner, VD nyheter365.

– Mina personliga befintliga favoriter i kampanjen är Pippi Långstrumps papegoja och schlagerbandet Magdeburgarna som har varsin koppling till Tyskland, säger Iris Müller.

Tävling

De som är med och tipsar om sina tyska guldkorn kan också vara med och tävla om fina priser. Tävlingsperioden är 6 april – 30 november 2017, dragning av vinnarna sker den 30 november 2017.

Första priset i tävligen är en resa för två med Norwegian från Stockholm till München och två övernattningar för två personer på 5-stjärniga Kempinski-hotellet i Berchtesgaden med utsikt mot Örnnästet.

Mer information om tävlingen och priser: www.germany.travel/tavla

Kampanjpartner är även rederiet Stena Line och turistråden i förbundsländerna Sachsen-Anhalt och Mecklenburg-Vorpommern, samt i städerna Bremen, Lübeck och München.

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar