Tyska Turistbyrån lanserar The Swedish Link

Tonnenabschlagen, bokstavligen ungefär tunnslagning, är en av de viktigaste och äldsta traditionerna i regionen Fischland-Darß-Zingst, och varje år uppförs en stor fest för gäster och lokalbefolkningen. FOTO: Voigt & Kranz UG, Prerow

Tyska Turistbyrån med hjälp av contentbyrån nyheter365 lanserar i dagarna The Swedish Link. Syftet med kampanjen är att få svenskar att dela med sig av sina bästa tyska restips. Först ut att tipsa är profilerna Edward Blom, Sylvia Vrethammar, Pelle Nilsson och Flora Wiström.

Från drottning Silvia till Schwedenfest i Wismar – kopplingarna mellan Tyskland och Sverige är många. Det vill Tyska Turistbyrån uppmärksamma med kampanjen The Swedish Link.

På kampanjsidan www.germany.travel/swedishlink eller i appen The Swedish Link kommer man kunna dela med sig av sina bästa tyska restips och vara med att skapa en social hubb där svenskar kan hitta inspiration till Tysklandsresan.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för Tyskland bland svenskarna och det ska bli jätteroligt att se vilka guldkorn de kommer dela med sig av. Att de som tipsar dessutom är med och tävlar om fina priser i samarbete med våra partners gör det också lite extra spännande, säger Iris Müller, marknadschef för Tyska Turistbyrån.

Ett resmål för alla

Målet med kampanjen är user engagement och för att komma i gång kommer matprofilen Edward Blom, sångerskan Sylvia Vrethammar, tidigare fotbollsproffset Pelle Nilsson och bloggprofilen Flora Wikström att berätta som sina speciella relationer till Tyskland.

– Det är jätteroligt att vi har fått starka profiler som tilltalar olika målgrupper att vara med i projektet och att vi kan visa upp att Tyskland är ett resmål där det finns något för alla. Jag är själv en tysklandsvän och kommer gå in och tipsa om en trevlig ölhall i Dortmund, säger Johan Rikner, VD nyheter365.

– Mina personliga befintliga favoriter i kampanjen är Pippi Långstrumps papegoja och schlagerbandet Magdeburgarna som har varsin koppling till Tyskland, säger Iris Müller.

Tävling

De som är med och tipsar om sina tyska guldkorn kan också vara med och tävla om fina priser. Tävlingsperioden är 6 april – 30 november 2017, dragning av vinnarna sker den 30 november 2017.

Första priset i tävligen är en resa för två med Norwegian från Stockholm till München och två övernattningar för två personer på 5-stjärniga Kempinski-hotellet i Berchtesgaden med utsikt mot Örnnästet.

Mer information om tävlingen och priser: www.germany.travel/tavla

Kampanjpartner är även rederiet Stena Line och turistråden i förbundsländerna Sachsen-Anhalt och Mecklenburg-Vorpommern, samt i städerna Bremen, Lübeck och München.

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk