Tyska Turistbyrån AB

Tyska Turistbyrån lanserar The Swedish Link

Tonnenabschlagen, bokstavligen ungefär tunnslagning, är en av de viktigaste och äldsta traditionerna i regionen Fischland-Darß-Zingst, och varje år uppförs en stor fest för gäster och lokalbefolkningen. FOTO: Voigt & Kranz UG, Prerow

Tyska Turistbyrån med hjälp av contentbyrån nyheter365 lanserar i dagarna The Swedish Link. Syftet med kampanjen är att få svenskar att dela med sig av sina bästa tyska restips. Först ut att tipsa är profilerna Edward Blom, Sylvia Vrethammar, Pelle Nilsson och Flora Wiström.

Från drottning Silvia till Schwedenfest i Wismar – kopplingarna mellan Tyskland och Sverige är många. Det vill Tyska Turistbyrån uppmärksamma med kampanjen The Swedish Link.

På kampanjsidan www.germany.travel/swedishlink eller i appen The Swedish Link kommer man kunna dela med sig av sina bästa tyska restips och vara med att skapa en social hubb där svenskar kan hitta inspiration till Tysklandsresan.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för Tyskland bland svenskarna och det ska bli jätteroligt att se vilka guldkorn de kommer dela med sig av. Att de som tipsar dessutom är med och tävlar om fina priser i samarbete med våra partners gör det också lite extra spännande, säger Iris Müller, marknadschef för Tyska Turistbyrån.

Ett resmål för alla

Målet med kampanjen är user engagement och för att komma i gång kommer matprofilen Edward Blom, sångerskan Sylvia Vrethammar, tidigare fotbollsproffset Pelle Nilsson och bloggprofilen Flora Wikström att berätta som sina speciella relationer till Tyskland.

– Det är jätteroligt att vi har fått starka profiler som tilltalar olika målgrupper att vara med i projektet och att vi kan visa upp att Tyskland är ett resmål där det finns något för alla. Jag är själv en tysklandsvän och kommer gå in och tipsa om en trevlig ölhall i Dortmund, säger Johan Rikner, VD nyheter365.

– Mina personliga befintliga favoriter i kampanjen är Pippi Långstrumps papegoja och schlagerbandet Magdeburgarna som har varsin koppling till Tyskland, säger Iris Müller.

Tävling

De som är med och tipsar om sina tyska guldkorn kan också vara med och tävla om fina priser. Tävlingsperioden är 6 april – 30 november 2017, dragning av vinnarna sker den 30 november 2017.

Första priset i tävligen är en resa för två med Norwegian från Stockholm till München och två övernattningar för två personer på 5-stjärniga Kempinski-hotellet i Berchtesgaden med utsikt mot Örnnästet.

Mer information om tävlingen och priser: www.germany.travel/tavla

Kampanjpartner är även rederiet Stena Line och turistråden i förbundsländerna Sachsen-Anhalt och Mecklenburg-Vorpommern, samt i städerna Bremen, Lübeck och München.

Tyska Turistbyrån AB

Följ Tyska Turistbyrån AB

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån AB

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43Nyheter

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary GermanyDZT temakampanj Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från alla Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.