Tyska Turistbyrån lanserar kampanjen German Summer Cities för 2019

Förutom kampanjen 100 år Bauhaus som redan har presenterats av Tyska Turistbyrån (Deutsche Zentrale für Tourismus/DZT) lanseras ännu en kampanj som ska gå av stapeln under 2019. Under rubriken German Summer Cities initierar DZT en digital marketingoffensiv som kommer att åtföljas av kampanjveckor och pop up-events i talrika källmarknader.

Man kommer att erbjuda partnersamarbeten vid de planerade eventen utomlands men även i samtliga online-kanaler. Den gemensamma hashtaggen #GermanSummerStories knyter ihop aktiviteterna på sociala medier.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Tyskland är marknadsledande inom segmentet stads- och kulturresor och vi vidareutvecklar vår storytelling med fem kluster. Förutom klustret Urban City med inslag som storstadsflair, shopping och takbarer är det framförallt klustret Romantik med historiska städer, slott och parker, vinlandskap och traditionell gastronomi på landsbygden som återspeglar kampanjen German Summer Cities. En sommarsemester i Tyskland innebär otaliga attraktiva erbjudanden inom klustret Semester vid vatten som bland mycket annat omfattar upplevelser vid kusten och på öar, badbåtar, beach clubs, badsjöar och flottfärder, utflykts-ångare och husbåtssemester på floder och sjöar.

Klustret Konst och kultur lockar i synnerhet internationella gäster med museer och utställningar, industrikultur, musik, shower och open air-events. Det sista klustret Sevärdheter innefattar Tysklands otaliga attraktioner med allt ifrån konserthuset Elbphilharmonie i norr via stenkolsgruvan Zeche Zollverein i väster och Brandenburger Tor i öster ner till slottet Neuschwanstein och borgen Hohenzollern i söder. Tyskland slår många konkurrenter på fingrarna när det gäller intressanta landmärken och landets 16 delstater lockar många gäster genom att aktivt lyfta fram regionens sevärdheter.

Det starka gensvaret på kampanjerna Germany simply inspiring och vår aktuella kampanj Culinary Germany visar att en hög närvaro och fokus på aktiviteter i sociala medier genererar ett högt mått av inspiration och medvetenhet om reselandet Tyskland. Vid sidan av den digitala marknadsföringen spelar direktkommunikation med exempelvis pop up-event i de internationella källmarknaderna fortsatt en viktig roll eftersom det ger kampanjen ytterligare dynamik, avslutar Petra Hedorfer.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43Nyheter

Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från Tysklands alla delstater. Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm inte att delta i vår kulinariska tävl

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.