Tyskland får Zoover Award för bästa campingland i Europa

Tysklands popularitet som campingresmål stiger kraftigt tack vare grannlandet Nederländerna. En undersökning som utfördes bland knappt 30 000 användare av den nederländska onlineportalen zoover.nl resulterade i att Tyskland klättrade från en nionde plats år 2016 till första plats år 2019.
Husbil bland sanddynerna i Mecklenburg-Vorpommern. FOTO: DZT/Greune Look - Jan Greune/Lookphotos

I rankingen fick Tyskland 8,47 poäng och placerade sig före Österrike (8,39), Tjeckien (8,02), Frankrike (7,95) och Luxemburg (7,85).

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– År 2018 steg antalet övernattande från Nederländerna på tyska campingplatser med 8,6 procent jämfört med föregående år. Därmed genererade nederländska semesterfirare hälften av de sammanlagt 4,8 miljoner internationella campingövernattningarna. Zoover Awards är ett imponerande kvitto på den kvalitet och professionalism som präglar vårt campingutbud.

Med sammanlagt 11,4 miljoner övernattningar är Nederländerna den viktigaste källmarknaden för tysk incomingturism. Åtta procent av alla nederländska semesterfirare och campare genererar mer än 20 procent av övernattningarna.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.