Tyskland får Zoover Award för bästa campingland i Europa

Tysklands popularitet som campingresmål stiger kraftigt tack vare grannlandet Nederländerna. En undersökning som utfördes bland knappt 30 000 användare av den nederländska onlineportalen zoover.nl resulterade i att Tyskland klättrade från en nionde plats år 2016 till första plats år 2019.

Husbil bland sanddynerna i Mecklenburg-Vorpommern. FOTO: DZT/Greune Look - Jan Greune/Lookphotos

I rankingen fick Tyskland 8,47 poäng och placerade sig före Österrike (8,39), Tjeckien (8,02), Frankrike (7,95) och Luxemburg (7,85).

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– År 2018 steg antalet övernattande från Nederländerna på tyska campingplatser med 8,6 procent jämfört med föregående år. Därmed genererade nederländska semesterfirare hälften av de sammanlagt 4,8 miljoner internationella campingövernattningarna. Zoover Awards är ett imponerande kvitto på den kvalitet och professionalism som präglar vårt campingutbud.

Med sammanlagt 11,4 miljoner övernattningar är Nederländerna den viktigaste källmarknaden för tysk incomingturism. Åtta procent av alla nederländska semesterfirare och campare genererar mer än 20 procent av övernattningarna.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.