Tyskland och Tjeckien förbjuder pälsdjursuppfödning – Sverige halkar efter

I förra veckan tog Tyskland ett beslut om att införa strängare regler som innebär ett stopp för uppfödningen av pälsdjur i landet. Och idag röstades ett förbud igenom i Tjeckiens parlament, vilket innebär att nio europeiska länder nu satt stopp för pälsdjursuppfödningen. Sverige är tyvärr, fortfarande, inte ett av dem.

Foto: Jo-Anne McArthur / #MakeFurHistory

De nya reglerna i Tyskland innebär att minkar bl.a. måste ha tillgång till en kvadratmeter stora vattenbad för att få hållas i fångenskap, något som branschen inte kan leva upp till. Landets pälsfarmer har nu fem år på sig att avveckla sin verksamhet. I Tjeckien ska farmerna vara avvecklade till år 2019 efter ett beslut i landets parlament idag.

Med Tyskland och Tjeckien har nu nio länder i Europa infört förbud, eller striktare regler som i praktiken blir ett förbud, mot pälsdjursuppfödning – bland dem finns Storbritannien, Nederländerna, Österrike och Kroatien.

– Det är glädjande att allt fler länder tar beslut om att förbjuda djurplågeriet på pälsdjursfarmerna, där djuren hålls i gallerburar och inte får utlopp för sitt naturliga beteende. Men det är beklämmande att Sverige inte är ett av dessa länder. Vi hamnar på efterkälken när det gäller djurskydd, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Det finns ett starkt stöd för ett förbud hos det svenska folket – 8 av 10 svenskar (Novus, 2015) vill att Sverige ska förbjuda minkfarmning. Motståndet mot pälsfarmerna är starkt bland samtliga riksdagspartiers väljare och endast 15 procent av svenska folket vill att minkfarmning ska vara tillåten. I Sverige dödas varje år omkring 1 miljon minkar på pälsdjursfarmerna.

– Jag hoppas att politikerna i Sverige tar lärdom av de beslut som tas i andra länder i Europa och ser att det faktiskt går att avveckla pälsdjursnäringen. Ska vi vara ett land i framkant när det gäller djurskydd så kan vi helt enkelt inte ha kvar pälsfarmer i Sverige, säger Camilla Björkbom.

Foto: Jo-Anne McArthur / #MakeFurHistory

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.