Tyska Turistbyrån

Tyskland på första plats i den globala konkurrensen

Dela
Julmarknaden Reiterlesmarkt i Rothenburg ob der Tauber (Bayern). FOTO: Rothenburg Tourismus Service/W. Pfitzinger
Julmarknaden Reiterlesmarkt i Rothenburg ob der Tauber (Bayern). FOTO: Rothenburg Tourismus Service/W. Pfitzinger

En världsomspännande varumärkesranking utförd av det renommerade opinionsinstitutet Anholt-GfK Roper Nation Brands Index (NBI) placerar Tyskland på första plats bland 50 nationer. Därefter följer Frankrike, Storbritannien, Kanada och Japan. USA faller från första till sjätte plats i årets ranking. 

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

Tysklands lysande omdöme i den hårda globala konkurrensen ger oss ytterligare medvind. Med god hjälp av FIFA-världsmästerskapen lyckades vi år 2006 för första gången inta plats nummer 1 i rankingen. Sedan dess har vi varje år placerat oss på pallen, och efter 2008 och 2014 års förstaplaceringar, återerövrar vi i år förstaplatsen för fjärde gången.

NBI:s undersökning mäter ländernas image utifrån sex olika kriterier. I detta syfte har intervjuer genomförts i 20 olika länder och resultatet av enkäten har sammanställts i en ranking vilken ger en representativ bild av de 50 ländernas marknadsvärde.

Tysklands resultat i jämförelse med föregående år ökade lätt i alla sex segment – export, styre, kultur, befolkning, turism samt investering och immigration. Detta gäller även för underkategorierna i segmenten ”turism” och ”kultur”. Under kriteriet ”kultur” ingick exempelvis frågor om sportframgångar, kulturarv och den samtida kulturscenen.

Under punkten ”turism” ställdes frågor gällande intresse av att besöka landet, landets natur, dess historiska sevärdheter samt levande stadsliv.

Hedorfer fortsätter:

– Under kriteriet ”turism” noteras en övergenomsnittlig ökning för Japan, och Tyskland faller, trots förbättrade scoring-värden, ner från plats 9 till plats 10. Detta bekräftar den intensiva konkurrens som råder mellan destinationerna.

Tyskland erhöll övergenomsnittliga omdömen från åtta av de totalt 20 länder som deltog i undersökningen, däribland även från BRIC-staterna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Julmarknaden Reiterlesmarkt i Rothenburg ob der Tauber (Bayern). FOTO: Rothenburg Tourismus Service/W. Pfitzinger
Julmarknaden Reiterlesmarkt i Rothenburg ob der Tauber (Bayern). FOTO: Rothenburg Tourismus Service/W. Pfitzinger
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye