Tyskland ser fram emot ett positivt årsresultat
Strax innan de avslutande siffrorna för år 2017 är klara visar det sig att tysk incomingturism har slagit ännu ett rekord: Från januari till november registrerades enligt Statistisches Bundesamt 78 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 3,5 procent fler övernattningar än under samma period förra året.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:
– Under 2017 utvecklades Tysklands incoming betydligt mer dynamiskt än föregående år. I jämförelse med 2016 års försiktiga ökning på 1,4 procent kan vi räkna med dubbelt så höga tillväxtsiffror för 2017. Det är delvis grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna som påverkar resultatet i positiv riktning, men framför allt reselandet Tysklands strålande positionering på marknaden – 'Germany simply inspiring'.
Förändrat resebeteende hos Svenskar
Från Sverige har 1 659 533 övernattningar registrerats mellan januari och november 2017, vilket är en minskning av antalet övernattningar med 1,4 procent jämfört med samma period i fjol.
Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, förklarar:
– I Sverige har vi under de senaste åren sett en kraftig förändring i hur vi Svenskar reser. Nya onlinemarknadsplatser för uthyrning och bokning av privata boenden, som inte tas hänsyn till i statistiken, har blivit alltmer populära, framförallt bland den yngre generationen. På så vis är detta resultatet inte överraskande och vi kommer med sannolikhet se en viss minskning i övernattningar från den svenska marknaden under 2017. I överlag kan vi konstatera att Tyskland är ett attraktivt resmål både för unga och gamla resande från Sverige med sammanlagt 14 procent marknadsandel av alla utlandsresor strax efter Spanien.
Kontakter
Frederic FoersterPress- och webbansvarig
(vikarie till Gustav t.o.m. 31.08.2018)
Bilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.8.2.2024 16:05:01 CET | Pressmeddelande
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum