Tyskland ser fram emot ett positivt årsresultat

Oestrich-Winkel Schloss Vollrads i Rheingau; Bundesland Hessen; Foto:Kertzscher

Strax innan de avslutande siffrorna för år 2017 är klara visar det sig att tysk incomingturism har slagit ännu ett rekord: Från januari till november registrerades enligt Statistisches Bundesamt 78 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 3,5 procent fler övernattningar än under samma period förra året.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Under 2017 utvecklades Tysklands incoming betydligt mer dynamiskt än föregående år. I jämförelse med 2016 års försiktiga ökning på 1,4 procent kan vi räkna med dubbelt så höga tillväxtsiffror för 2017. Det är delvis grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna som påverkar resultatet i positiv riktning, men framför allt reselandet Tysklands strålande positionering på marknaden – 'Germany simply inspiring'.

Förändrat resebeteende hos Svenskar

Från Sverige har 1 659 533 övernattningar registrerats mellan januari och november 2017, vilket är en minskning av antalet övernattningar med 1,4 procent jämfört med samma period i fjol.

Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, förklarar:

– I Sverige har vi under de senaste åren sett en kraftig förändring i hur vi Svenskar reser. Nya onlinemarknadsplatser för uthyrning och bokning av privata boenden, som inte tas hänsyn till i statistiken, har blivit alltmer populära, framförallt bland den yngre generationen. På så vis är detta resultatet inte överraskande och vi kommer med sannolikhet se en viss minskning i övernattningar från den svenska marknaden under 2017. I överlag kan vi konstatera att Tyskland är ett attraktivt resmål både för unga och gamla resande från Sverige med sammanlagt 14 procent marknadsandel av alla utlandsresor strax efter Spanien.

Oestrich-Winkel Schloss Vollrads i Rheingau; Bundesland Hessen; Foto:Kertzscher

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl