Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad

Düsseldorf: Rheinturm und Neuer Zollhof / Nordrhein-Westfalen ©Francesco Carovillano

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar:

– Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen.

Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland

De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer för tysk incoming. Efter IPK Internationals preliminära siffror för 2017 steg antalet semesterresor till Tyskland med totalt fem procent varav korta resor steg med hela åtta procent och det mindre segmentet ”besök hos släkt och vänner” steg med sju procent.

Ytterligare trender för reseåret 2017 enligt IPK: Inom segmentet semesterresor trendar stadsturismen med ett plus på 15 procent. Onlinebokningar ökar med fem procent i jämförelse med bokningar via fysiska resebyråer och liknande. Bland resesätten har långfärdsbussar vunnit marknadsandelar.

Förväntad minskning från den svenska marknaden

Som Tyska Turistbyrån redan förväntade sig har Sverige med 1 771 096 registrerade övernattningar mellan januari och december 2017 minskat antalet övernattningar med 1,1 procent jämfört med samma period i fjol. Däremot kan vi se en positiv utveckling på antalet övernattningar av Svenskar på Campingplatser i Tyskland, som har ökat med 9,8 procent till 112 231 övernattningar.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl