Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad

Düsseldorf: Rheinturm und Neuer Zollhof / Nordrhein-Westfalen ©Francesco Carovillano

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar:

– Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen.

Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland

De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer för tysk incoming. Efter IPK Internationals preliminära siffror för 2017 steg antalet semesterresor till Tyskland med totalt fem procent varav korta resor steg med hela åtta procent och det mindre segmentet ”besök hos släkt och vänner” steg med sju procent.

Ytterligare trender för reseåret 2017 enligt IPK: Inom segmentet semesterresor trendar stadsturismen med ett plus på 15 procent. Onlinebokningar ökar med fem procent i jämförelse med bokningar via fysiska resebyråer och liknande. Bland resesätten har långfärdsbussar vunnit marknadsandelar.

Förväntad minskning från den svenska marknaden

Som Tyska Turistbyrån redan förväntade sig har Sverige med 1 771 096 registrerade övernattningar mellan januari och december 2017 minskat antalet övernattningar med 1,1 procent jämfört med samma period i fjol. Däremot kan vi se en positiv utveckling på antalet övernattningar av Svenskar på Campingplatser i Tyskland, som har ökat med 9,8 procent till 112 231 övernattningar.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden14.5.2018 16:46Pressmeddelande

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna. Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik. Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade ar

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de