Tyska Turistbyrån

Tysklands campingsegment växer – Tyska Turistbyrån är huvudsponsor på Husvagn & Campings kryssning

Dela

Stockholm, den 6 november 2019 - Intresset för husbils- och campingsemestrar i Europa har vuxit kraftigt de senaste åren. Tyskland är ett fantastiskt land att semestra i med husbil och husvagn vilket är anledningen till att Tyska Turistbyrån i Sverige väljer att rikta sig till denna målgrupp.

Rostock: Utsikt över staden i  morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt
Rostock: Utsikt över staden i morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt

– Antalet campingrelaterade övernattningar i Tyskland från Sverige har ökat med 87 procent de senaste 12 åren. Under samma tidsperiod har antalet hotellnätter ökat med 16 procent enligt Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige. Även om marknadsandelen fortfarande är på ensiffrig nivå ser vi en god potential för utveckling.

Det finns många anledningar för campingresenärer att välja Tyskland som resmål. En av dem är de många turistvägarna som är särskilt attraktiva för besökare med husbil eller husvagn. De sammanlagt 150 rutterna med olika teman sträcker sig genom hela landet och kantas av otaliga campingplatser. Det finns dessutom ett stort utbud av ställplatser som ofta befinner sig nära stadskärnan. Semesterlandet Tyskland präglas av ett gynnsamt prisläge och ligger på lagom avstånd till Sverige för både lång- och korttidsemester.

För att nå ut till målgruppen campingresenärer är Tyskland huvudsponsor på tidskriften Allt om Husvagn & Campings kryssning med Viking Line som äger rum den 10 - 11 november 2019. Med som huvudpartner från Tyska Turistbyråns sida är den nordöstliga delstaten Mecklenburg-Vorpommern som representeras av Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e. V., Mecklenburg-Vorpommerns turistråd och Mecklenburg-Vorpommerns campingorganisation Campingland MV.

– Området har otroligt mycket att erbjuda och kan lätt nås med färja från Trelleborg till Sassnitz på ön Rügen eller till Rostock på fastlandet, förklarar Iris Müller. De milslånga sandstränderna, den vackra badarkitekturen, gastronomin och möjligheterna till aktiviteter för både familjer och vuxna gör Mecklenburg-Vorpommern till en av Tysklands främsta semesterregioner.

Tyska Turistbyrån står för ett flertal aktiviteter under kryssningen. Det blir föreläsningar av Sveriges största rese- och campingblogg Freedom Travel om ”strandkorgs-utmaningen” som genomfördes i våras med 6 husbilsteam i just Mecklenburg-Vorpommern. Tyska Turistbyrån bjuder på VR-upplevelser i form av cykelturer i Tysklands vackraste naturområden. Det blir tyska drinkar och en Kahoot!-tävling med utlottning av attraktiva priser. Även bordsunderläggen på kryssningen går i Tysklands tecken: I samarbete med Husvagn & Camping har vi nämligen tagit fram underlägg med en karta som visar Tysklands vackraste turistvägar inklusive camping- och ställplatser med en kort beskrivning av alla rutter, berättar Iris Müller. Vi hoppas att många blir inspirerade att upptäcka dessa vägar under sin nästa semester.

På tyska Turistbyråns startsida www.germany.travel  hittar du mer information om camping i Tyskland och om turistvägarna samt en praktisk sökknapp för camping- och ställplatser.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Rostock: Utsikt över staden i  morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt
Rostock: Utsikt över staden i morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT-kampanj #DiscoverGermanyFromHome samlar aktuella aktiviteter på sociala medier2.4.2020 17:07:35 CESTPressmeddelande

Stockholm den 2 april 2020 – Under den lockdown som råder i stora delar av världen samlar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sina löpande marknadsföringsaktiviteter på samtliga globala sociala medier-kanaler i kommunikationskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Målet är att förmedla innehåll som är både inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt till morgondagens kunder. Kampanjen inkluderar virtuella upplevelseformat av destinationer från Tysklands alla 16 delstater. På så vis knyter man kontakt med potentiella Tysklandsbesökare som har möjlighet att upptäcka landet virtuellt. Förutom #DiscoverGermanyFromHome använder kampanjen även existerande hashtaggar som #staysafe, #stayathome och #traveltomorrow.

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

Coronavirusets möjliga konsekvenser för tysk incomingturism – DZT planerar marketing recovery-program2.3.2020 15:33:43 CETPressmeddelande

Stockholm den 02 mars 2020 – Utvecklingen inom turismnäringen efter coronavirusets utbrott och de medföljande reseinskränkningarna kommer även att påverka den tyska incomingturismen under de kommande månaderna. Hur omfattande tillbakagångar som är att vänta från den kinesiska marknaden och hur länge det kommer att pågå, kommer enligt Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) till stor del bero på vilken effekt de kinesiska myndigheternas administrativa åtgärder i praktiken får, men även hur långt viruset breder ut sig och under hur lång tid, och vilka följder krisen får för den kinesiska nationalekonomin.

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum