Tysklands campingsegment växer – Tyska Turistbyrån är huvudsponsor på Husvagn & Campings kryssning

Stockholm, den 6 november 2019 - Intresset för husbils- och campingsemestrar i Europa har vuxit kraftigt de senaste åren. Tyskland är ett fantastiskt land att semestra i med husbil och husvagn vilket är anledningen till att Tyska Turistbyrån i Sverige väljer att rikta sig till denna målgrupp.

Rostock: Utsikt över staden i  morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt
Rostock: Utsikt över staden i morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt

– Antalet campingrelaterade övernattningar i Tyskland från Sverige har ökat med 87 procent de senaste 12 åren. Under samma tidsperiod har antalet hotellnätter ökat med 16 procent enligt Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige. Även om marknadsandelen fortfarande är på ensiffrig nivå ser vi en god potential för utveckling.

Det finns många anledningar för campingresenärer att välja Tyskland som resmål. En av dem är de många turistvägarna som är särskilt attraktiva för besökare med husbil eller husvagn. De sammanlagt 150 rutterna med olika teman sträcker sig genom hela landet och kantas av otaliga campingplatser. Det finns dessutom ett stort utbud av ställplatser som ofta befinner sig nära stadskärnan. Semesterlandet Tyskland präglas av ett gynnsamt prisläge och ligger på lagom avstånd till Sverige för både lång- och korttidsemester.

För att nå ut till målgruppen campingresenärer är Tyskland huvudsponsor på tidskriften Allt om Husvagn & Campings kryssning med Viking Line som äger rum den 10 - 11 november 2019. Med som huvudpartner från Tyska Turistbyråns sida är den nordöstliga delstaten Mecklenburg-Vorpommern som representeras av Tourismusverband Mecklenburg-Vorpommern e. V., Mecklenburg-Vorpommerns turistråd och Mecklenburg-Vorpommerns campingorganisation Campingland MV.

– Området har otroligt mycket att erbjuda och kan lätt nås med färja från Trelleborg till Sassnitz på ön Rügen eller till Rostock på fastlandet, förklarar Iris Müller. De milslånga sandstränderna, den vackra badarkitekturen, gastronomin och möjligheterna till aktiviteter för både familjer och vuxna gör Mecklenburg-Vorpommern till en av Tysklands främsta semesterregioner.

Tyska Turistbyrån står för ett flertal aktiviteter under kryssningen. Det blir föreläsningar av Sveriges största rese- och campingblogg Freedom Travel om ”strandkorgs-utmaningen” som genomfördes i våras med 6 husbilsteam i just Mecklenburg-Vorpommern. Tyska Turistbyrån bjuder på VR-upplevelser i form av cykelturer i Tysklands vackraste naturområden. Det blir tyska drinkar och en Kahoot!-tävling med utlottning av attraktiva priser. Även bordsunderläggen på kryssningen går i Tysklands tecken: I samarbete med Husvagn & Camping har vi nämligen tagit fram underlägg med en karta som visar Tysklands vackraste turistvägar inklusive camping- och ställplatser med en kort beskrivning av alla rutter, berättar Iris Müller. Vi hoppas att många blir inspirerade att upptäcka dessa vägar under sin nästa semester.

På tyska Turistbyråns startsida www.germany.travel  hittar du mer information om camping i Tyskland och om turistvägarna samt en praktisk sökknapp för camping- och ställplatser.

Rostock: Utsikt över staden i  morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt
Rostock: Utsikt över staden i morgonljuset. FOTO: © pixabay.com / Julia Boldt

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet4.11.2019 14:50:44 CETPressmeddelande

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen23.9.2019 11:12:01 CESTPressmeddelande

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.