U-18 EM-guld till Tara Babulfath

Vi har lovande återväxt inom svensk judo. Idag klev 16-åriga Tara Babulfath från Tyresö upp i sin andra raka final på U-18 EM. Förra året blev det ett silver i -44 kg, idag erövrade Babulfath guldet i -48 kg genom att besegra den regerande mästarinnan i -48 kg, Aydan Valiyeva från Azerbajdzjan

Tara Babulfath på väg mot EM-guldet. Foto: Carlos Ferreira, EJU.

Tara Babulfath har haft en bra start i sin nya viktklass, -48 kg, och inledde dagens U-18 EM som förstaseedad. Hon stod över första omgången och visade sedan att hon för den svenska traditionen med att vara stark och teknisk nere i mattan vidare. Både ukrainska Yuliia Shtefaniak och tyska Tabea Nika Mecklenburg fick sitta fast i olika fasthållningar i 20 sekunder när Babulfath vann de två matcherna på ippon (full poäng).

I semifinalen hade fjärdeseedade fransyskan Alyssia Poulange så svårt för Babulfath att hon drog på sig tre shido (varningar) och blev därmed diskvalificerad.

Finalmotståndare blev andraseedade azerbajdzjanskan Aydan Valiyeva, regerande U18-mästarinna i -48 kg och J-EM-silvermedaljörska i viktklassen. Det var dock Babulfath som dominerade från start med en energirik judo, utan att få till det som krävdes för poäng. Till slut hängde dock inte Valiyeva med, en fint framåt direkt följt av benkastet o-uchi gari gav waza-ari (poäng) med blott 32 sekunder kvar. Valiyeva hade sedan inte ork till en slutforcering utan Babulfath kunde avsluta matchen kontrollerat och erövra EM-guldet.

Tara Babulfath på väg mot EM-guldet. Foto: Carlos Ferreira, EJU.

Ida Eriksson besegrar världsmästarinnan i sin EM-debut30.4.2022 18:20:49 CEST | Pressmeddelande

I sin senior EM-debut klev 23-åriga Ida Eriksson från Molkom rakt in i eliten. Efter en inledande seger väntade den regerande världsmästarinnan, världsettan Barbara Matic från Kroatien. En helt orädd, stark och respektlös Eriksson utmanade mästarinnan som inte hade något motmedel. Det var också Eriksson som stod för slutforceringen och i matchens allra sista sekunder kom segerkastet, waza-ari (poäng) till Eriksson och kvartsfinal säkrad. Därefter blev det tyvärr stopp för Eriksson, men en imponerande debut – blir summeringen.

Sveriges trupp till EM25.4.2022 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Det blir en liten trupp som representerar Sverige på EM i Sofia 29 april - 1 maj. På grund av generationsskifte samt skador i landslaget kommer endast två aktiva delta på EM - den rutinerade Tommy Macias som jagar medalj i sin nya viktklass - 81 kg och nykomlingen Ida Eriksson, - 70 kg, som gör sitt första internationella mästerskap på seniornivå. EM i Sofia blir också det första mästerskapet i blågult för den nya förbundskapten Sally Conway som tillträdde sin tjänst i januari i år.

Första uttagningen till landslagen i judo25.4.2022 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är den första uttagningen till Svensk Judos landslagsgrupper i den nya landslagsorganisationen klar. Coronapandemin i början på 2022 stoppade en stor del av landslagsverksamheten vilket gjorde att den första uttagningen blev uppskjuten, men nu kan den alltså äntligen presenteras. I den här uttagningen ligger fokus på Svensk Judos tre landslag, samt en första uttagning av utvecklingsgrupp U18. Resterande utvecklingsgrupper presenteras senare i vår.