U-18 VM-brons till Ingrid Nilsson

Det blev två svenska medaljer vid U-18 VM i Sarajevo. Den andra blev en bronsmedalj erövrad idag av Ingrid Nilsson från Frövi. I juli blev det guld vid Europeiska Ungdoms-OS, EYOF för Nilsson. På VM-mattan nådde Nilsson semifinal, där en förlust ledde till match om bronset mot franska Teophila Darbes-Takam. Efter blott 16 sekunder var Nilssons bronsmedalj säkrad.

Medaljjubel av Ingrid Nilsson i blått. Foto: Carlos Ferreira.

Efter guldmedaljen på Ungdoms-OS fanns det en hel del förhoppningar när 17-åriga Ingrid Nilsson klev upp på VM-mattan efter att ha stått över första omgången. Nadie Jaafar, Bulgarien höll undan i 35 sekunder innan matchen var över ett kast följdes upp med en fasthållning och 2 gånger waza-ari blev ippon (full poäng).

I kvartsfinalen mot franska Lila Mazzarino dröjde det till 3,29 innan ett kast halvvägs in i matchen, som gav waza-ari, kompletterades med sankaku gatame, en kombination av fasthållning och halslås, ippon till Nilsson.

Samma teknik som avslutade kvartsfinalen avslutade semifinalen, men då med usbekiska Barchinoy Kodirova som segrarinna mot Nilsson.

I den följande matchen om en bronsmedalj mot ännu en fransyska, Teophila Darbes-Takam, dröjde det 16 sekunder innan en kastkombination ledde till ippon och en VM-bronsmedalj till Nilsson.

Därmed kan vi summera in att den fyra judoka starka VM-truppen erövrade ett VM-silver till Tara Babulfath och ett VM-brons till Ingrid Nilsson. Naturligtvis strålande, och ett tecken på att det finns en stark återväxt inom svensk judo, som i över 10 år har imponerat på den internationella seniorscenen.

Medaljjubel av Ingrid Nilsson i blått. Foto: Carlos Ferreira.

Sveriges trupp till EM i judo för synskadade1.9.2022 16:46:58 CEST | Pressmeddelande

I helgen avgörs judo-EM för synskadade i Cagliari, Italien. Sveriges trupp består av rutinerade paralympiern Nicolina Pernheim, som bland annat har tre EM-guld på meritlistan, och Oscar Widegren som har tagit ett junior-VM-guld och ett junior-EM-brons. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än vid tidigare mästerskap.