U-18 VM-guld till Tara Babulfath

Vilket år för 16-åriga Tara Babulfath på judomattorna! Vid midsommar erövrade Babulfath EM-guldet i U-18, idag följde hon upp med ett VM-silver i U-18. Mellan de två U-18 mästerskapsmedaljerna klev hon upp en ålderskategori och erövrade hon ett juniorguld på Europacupen. Japanska Kano Miyaki blev för svår i dagens VM-final.

Tara Babulfath i vitt i VM-final mot japanska Kano Miyaki. Foto IJF/ Jensen Lars Möller

Efter bl.a. fyra Europacupguld i U-18 i år klev Babulfath från Tyresö, tävlandes för Stockholms JK, in som förstaseedad och inledde VM-dagen mot amerikanska Harlee Hiller. En fasthållning avslutade matchen, ippon (full poäng) till Babulfath.

Även omgång två mot brasilianska Mariana Nunes slutade med ippon efter en fasthållning, där Babulfath visade prov på vilken aktivitet som krävs även nere i mattan.

Kvartsfinalen mot Nadin-Erdene Myagmarsuren från Mongoliet gick tiden ut, men ett kast med halvminuten kvar gav waza-ari, poängen som blev avgörande.

Semifinalen mot ungerska Luca Veg slutade i…just det, fasthållning och ännu en ippon-seger.

Därmed hade Babulfath nått VM-final utan att ha fått en enda poäng emot sig och vunnit tre av fyra matcher på ippon, en på waza-ari.

Finalmotståndare japanska Kano Miyaki hade imponerat med samma resultat, tre ippon- och en waza-ari -seger på fyra matcher. Miyaki med fler i stående med kast.

Finalen blev en rysare där till Miyaki efter knappt halva tiden hittade rätt, ippon och VM-guldet till Miyaki. Babulfath kunde summera in en strålande dag med ett VM-silver.

Det är lätt att sväva iväg, så här ska vi nöja oss med att konstatera att det här var en topprestation av Tara Babulfath, och det ser mycket lovande ut.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.

Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF2.11.2022 18:31:43 CET | Pressmeddelande

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.

Marcus Nyman gör comeback - igen!26.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För ett par veckor sedan gjorde Anna Bernholm comeback på VM efter sin korsbandsskada. Nu, en knapp månad senare, är det rutinerade Marcus Nymans tur att göra comeback. Nyman, som tog en paus från elitjudon efter OS i Tokyo, är tillbaka för att satsa mot sitt fjärde OS. 32-åringens första världstourtävling efter uppehållet blir Grand Slam i Baku, Azerbajdzjan, den 4-6 november. I truppen till Baku ingår även Anna Bernholm och Ida Eriksson, samt Axel Oscarsson från LUGI Judoklubb som debuterar på världstouren.