U17-damernas premiärtrupp uttagen

Förra året skulle han lett landslaget för första gången, men på grund av pandemin blir premiärlandskamperna för damernas U17-landslag av i sommar. Förbundskaptenen Pontus Ward Wiklund har tagit ut 16 spelare till ett dubbelmöte med Danmark och EM i Montenegro.

På grund av pandemin har fem riksläger, European Open och Scandiberico tournament blivit inställda, men nu har Pontus Ward Wiklund äntligen fått ta ut sin premiärtrupp.

Efter träningsdagar i Partille förra veckan har han nu valt ut 16 spelare som samlas i Malmö den 9 juli. Dagen efter väntar Danmark i Köpenhamn, den 11 juli är det sedan returmöte i skånska Svalöv. Ett Danmark som inte heller har spelat några landskamper.

Tre veckor senare, den 2 augusti, samlas laget på nytt i Malmö och flyger sedan ner till montenegrinska huvudstaden Podgorica där EM inleds den 5 augusti. Sveriges motståndare i gruppspelet är Slovenien, Kroatien och Ryssland.

– Nästan inga lag har spelat, så det blir helt nya kort för alla lag. Alla får förbereda sig på sig själva, sen får man lägga det sista i turneringen när man ser lagen. Det är fina handbollsnationer om man tittar på länderna utifrån seniorsidan och säkert jättebra lag, men jag har ingen aning. Vi får se till att vara bättre och förbereda oss på det sättet vi kan så ska vi försöka fälla de nationerna på bästa sätt, säger Ward Wiklund som. på tränarsidan hjälp av Linus Ekman, Jenny Alm och Johan Ölund

– Det tjejerna kan förvänta sig är att få spela handboll och spela matcher, det är den största delen spelarna suktat efter. Sen ska de få en upplevelse och få med sig något till framtiden. Vi ska försöka ge dem en kunskap som kan leda långt och sen ska vi försöka ta oss så långt vi kan i det här mästerskapet.

SVERIGES TRUPP TILL U17-EM

Thea Kylberg, IK Sävehof
Samtliga spelare är debutanter

LANDSKAMPER INFÖR EM