U17-herrarnas första landslagstrupp uttagen

I november är det dags för U17-herrarna att spela sina första landskamper. Scandiberico tournament väntar i Spanien och förbundskaptenen Björn Säterhström har valt ut sina 16 premiärspelare.

Den 1 november samlas U17-herrarna i Malmö och kommer ett par dagar senare att åka till Spanien för att spela tre matcher i Scandiberico tournament 4–6 november, även om det ännu är oklart var i Spanien turneringen kommer att genomföras. Spanien, Portugal och Norge står för motståndet.

– Det har varit en lång period där killarna inte fått spela matcher och i vissa fall inte ens tränat. Vid rikslägret i augusti fick vi äntligen träffas igen och med tanke på förutsättningarna före lägret var vi väldigt imponerade av utvecklingen grabbarna haft i sina respektive klubbar. Då det finns många bra handbollskillar är det alltid svårt att göra ett urval och till denna samling är det dessa som får möjligheten, säger förbundskaptenen Björn Säterhström.

– Konkurrensen är tuff, precis som den skall vara när vi pratar landslag. Till Scandiberico är endast spelare födda 2004 uttagna då de födda 2005 inte genomfört mer än ett riksläger i Svenska Handbollförbundets spelarutbildning. Vi ser fram emot att träffa fler spelare igen under träningsdagar samt på riksläger i april nästa år. Det skall också bli väldigt intressant att få mäta oss mot andra nationer och få en inblick i hur konkurrensen ser ut i Europa.

Till sin hjälp har Sätherström Jimmy Karlsson som assisterade förbundskapten medan Johan Ekengren är överledare och Patrik Karlsson målvaktstränare.

U17-TRUPPEN TILL SCANDIBERICO TOURNAMENT
Målvakter: