U18-Damlandslaget spelar U18-VM i Linköping och Mjölby 8–15 januari

Madeleine Östling, förbundskapten för U18-damlandslaget har tagit ut den preliminära trupp som ska representera Sverige vid U18-VM i Linköping och Mjölby 8–15 januari 2022.

– Det här är en trupp som spelar med mycket energi och som ger varandra energi både på och utanför isen. I det här laget ser jag både spelskicklighet och en stark defensiv, och vi går in i den här turneringen med känslan att vi ska vara i en kvartsfinal. Det ska också bli häftigt att få spela ett VM på hemmaplan i Linköping och Mjölby, och jag hoppas att alla som kan tar chansen att komma dit, säger förbundskapten Madeleine Östling.

Truppen består av 22 utespelare och 3 målvakter. Med anledning av att mästerskapet spelas i en bubbla är forwards Frida Simonsen och Hilda Svensson uttagna som reserver till lägret inför turneringen.

MÅLVAKTER

28. Moa Gustafsson
29. Stella Lindell

PRESSACKREDITERING/MEDIEBEVAKNING UNDER U18-VM

U18-VM kommer att genomföras i en ”bubbla” vilket innebär att inga journalister kommer att erbjudas tillträde till spelarområden så som mixed zone på plats i Linköping och Mjölby. Intervjuer efter match kommer att ske via videolänk och för att få tillgång till länken behöver du ansöka om ackreditering till turneringen. Du behöver även ansöka om ackreditering för att komma in i arenorna. Bifogat hittar du det formulär som ska skickas in till senast den 1 januari.

Formuläret skickas till ww18-accreditation@swehockey.se.

Mediaförfrågningar till U18-damlandslaget går via Team Manager:
Daniel Eriksson, +46 76 006 46 98

FÖRLÄGER/SPELSCHEMA

U18-damlandslaget samlas för läger och träningsmatch mot Ryssland inför U18-VM. Nedan ser du träningsmatchen samt Sveriges spelschema för gruppspelet.

5 januari (träningsmatch)
19.00 Sverige – Ryssland, Stiga Arena

8 januari
16.00 Sverige – Tyskland, Stångebro Ishall

9 januari
16.00 Schweiz – Sverige, Stångebro Ishall

11 januari
16.00 Sverige – Tjeckien, Stångebro Ishall

Matcherna spelas i Stångebro Ishall, Linköping och ProTrain Arena, Mjölby.

Komplett spelschema hittar du här