U18-VM för damer spelas i Östersund och Brunflo

Svenska Ishockeyförbundet får en ny chans att arrangera U18-VM för damer i januari 2023. Svenska Ishockeyförbundet kommer att arrangera mästerskapet tillsammans med Internationella ishockeyförbundet (IIHF), Östersunds IK och Brunflo IK. Klart är också att SVT sänder från mästerskapet.

U18-VM för damer var planerat att genomföras i Sverige både säsongen 2020/2021 samt 2021/2022. Med anledning av coronapandemin ställdes en turnering in och den andra flyttades fram för att i stället genomföras i USA i juni 2022. Idag står det klart att Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med det Internationella ishockeyförbundet (IIHF), Östersunds IK samt Brunflo IK arrangerar mästerskapet i januari 2023. Mästerskapet kommer att spelas i Östersunds Arena samt i Klanghallen i Brunflo.

– Vi har en av världens bästa ligor i Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) och under säsongen 2019/2020 blev TV-pucken en turnering för både flickor och pojkar. Vi ser att svensk flick-och damhockey utvecklas och intresset växer med det. Inom svensk ishockey har vi också arbetat med Svensk ishockeys dam- och flicksatsning 2021–2030 som syftar till att skapa en hållbar förändring och utväxling på damsidan, därför känns det inspirerande att få visa upp världens bästa juniorer på hemmaplan, säger Johan Stark, generalsekreterare på Svenska Ishockeyförbundet.

Klart är också att SVT gör en satsning på flick-och damhockeyn och kommer att sända matcher både från U18-VM i juni 2022 samt mästerskapet på hemmaplan 2023.

– Vi vet att ett hockey-VM på hemmaplan engagerar och att många är nyfikna på morgondagens stjärnor. Vi ser därför fram emot att visa alla Sveriges matcher samt finalen från junior-VM för SVT:s stora publik, säger Åsa Edlund Jönsson, Sportchef på SVT.

– Vi är väldigt glada och stolta över att blivit tilldelade uppdraget att genomföra U18-VM. Det blir nu en naturlig och bra start för oss att lägga ett större fokus på rekryteringen av unga tjejer in i hockeyn och Östersunds IK och ser därför väldigt mycket fram emot att få välkomna världens bästa U18-tjejer till Östersund, säger Tommy Wahlund ordförande Östersund IK.

–Det betyder väldigt mycket för Brunflo IK att vi fått möjligheten att erhålla ett mästerskap av den här digniteten. Vi har en pågående satsning på tjejhockey i vår förening och vi tror och hoppas att det här ytterligare kommer sätta tjejhockey på kartan hos oss och runtomkring i övriga kommuner och föreningar. Brunflo IK har ett mycket aktivt föreningsliv och våra medlemmar ser mycket fram emot veckan i januari 2023, säger Anton Waara, ordförande Brunflo IK.

– Östersund som stad är otroligt glada och stolta över att ha fått den här möjligheten att medarrangera ett mästerskap. Östersund har under många år varit arrangör för flertalet VM inom andra sporter därför är vi extra glada när Östersund IK tilldelas arrangörskapet, säger Putte Eby, Evenemangsansvarig Östersunds Kommun.

Turneringen spelas mellan den 8–15 januari 2023 och spelschemat presenteras närmare mästerskapet.