U19-damernas psykologiska mål fällde Finland – blev tvåa i EFT

U19-damlandslaget svarade för en stark insats när man besegrade värdnationen Finland i avslutningen av EFT. Viktiga psykologiska mål och en rejäl kämpaglöd säkrade segern som innebar en andraplats i årets fyrnationsturnering.
Hanna Nordstrands tre mål var en stor anledning till segern mot Finland. Foto: Per Wiklund

Att vinna sin inidividuella match i matchen och att det var därför U19-damerna var i omklädningsrummet. Det var Camilla Granelids budskap till damerna inför matchen.

– Spelarna var snortaggade och vi märker i ledarstaben att vi tänder till lite extra mot Finland också, säger förbundskapten Camilla Granelid om stämningen som var.

Det märktes också att det var en annorlunda atmosfär i arenan Bläk Boks. I den inledande perioden kände lagen mest på varandra och insöp publiktrycket.

Det stora hemmastödet fortsatte även i andra perioden men tystades något då Sverige fick dubbla en tremålsledningar till både 4-1 och 5-2. Målen direkt efter Finlands reduceringar blev viktiga. För varje gång de vitblå började att närma sig så svarade Sverige med antingen ett eller två mål inom kort tid.

– Varje gång de är på väg att äta sig in i matchen så dödar vi den energin med de målen, säger Camilla Granelid och tilläger:

– Och vilka jäkla mål vi gör. Vi är kliniska i avsluten idag. Det är en anledning till att det skiljer sig på tavlan till slut.

Den tendensen fortsatte till avslutningen. När finska backen Emilia Pietilä vackert reducerade till 6-4 svarade Hanna Nordstrand med en ny fullträff – bara 33 sekunder senare. Där gick luften ur värdnationen och Sverige kunde utöka ytterligare till slutsiffrorna 9-4.

– Jag steppar upp period för period. Det är så himla skönt att sätta de där målen. Jag fick verkligen visa vad jag går för idag, säger hattrickskytten Hanna Nordstrand om sin egen insats.

De två segrarna räckte dock inte det hela vägen för att ta hem årets EFT-turnering. Istället blir Sverige tvåa, vinnare blev Tjeckien med sju inspelade poäng. Finland slutade trea och Schweiz fyra.

Sverige-Finland 9-4 (2-1, 4-2, 3-1)

07.11 0-1 Olivia Pietilä (Henrika Maikola)
09.39 1-1 Ebba Törngren
17.32 2-1 Hanna Nordstrand (Frida Hellström)

01.33 3-1 Thea Löfborg (Kajsa Johansson)
05.27 4-1 Ebba Törngren (Moa Dynefalk)
12.54 4-2 Miisa Turunen (Suvi Hämäläinen)
13.35 5-2 Hanna Nordstrand (Emma Heander)
17.40 5-3 Suvi Hämäläinen (Miisa Turunen)
18.33 6-3 Hanna Modigh (Stina Johansson)

02.37 6-4 Emilia Peitilä (Henrika Maikola)
03.10 7-4 Hanna Nordstrand
07.37 8-4 Moa Dynefalk
18.26 9-4 Kajsa Johansson (Hanna Modigh)

Fria bilder
Svensk Innebandy tillhandahåller fria bilder för media.
Besök www.innebandy.se/bildbank.
Uppge "Foto: Svensk innebandy" vid användning.