U19-damlandslagets sköna start – sent segermål mot Schweiz

Dramatik på högsta nivå. Så inledde Sveriges U19-landslagsdamer fyrnationsturneringen EFT då man besegrade Schweiz – med endast 9 sekunder kvar. "Det känns fantastiskt", säger matchavgöraren Moa Dynefalk.

U19-damlandslaget fick en stark start på fyrnationsturneringen. Foto: Per Wiklund

Moa Dynefalk blev den stora matchvinnare för Sverige efter ett minst sagt spännande avslut. Med klockan på 19.51 i den tredje perioden sköt hon in det matchavgörande målet och gav laget sin första seger.

– Det känns fantastiskt. När vi sätter pressen perfekt och jag får en sådan passning av Ebba (Törngren) så ska jag bara sätta dit den, säger segerskytten Moa Dynefalk och förbundskapten Camilla Granelid stämmer i.

– Den femman hade verkligen bestämt sig. Jag såg det i ögonen på spelarna när de kliv att de ville verkligen vinna. När de gick in efter kvitteringen och började med att teka framåt, det gör man bara om man är modig, säger förbundskaptenen Camilla Granelid.

Men Sverige var i underläge tidigt. Hanna Modigh blev första målskytt för Sveriges U19-landslag – den här sejouren – gjorde hon att uppförsbacken som Schweiz fått upp till 2-0 blev planare. I andra perioden var Sverige betydligt starkare och visade prov på kvalitén som man besitter.

– Den första perioden var det nog lite premiärnerver. Det är ett annat spel också här internationellt där man inte har lika mycket tid och en annan intensitet, säger Camilla Granelid.

Segern mot Schweiz innebär ett bra utgångsläge att vinna EFT. Nu väntar Tjeckien på lördag och Finland på söndag.

Sverige-Schweiz 6-5 (1-2, 4-1, 1-2)

07.59 0-1 Noelia Trottmann (Laura Bertini)
09.33 0-2 Noelia Trottmann (Chental Renz)
16.36 1-2 Hanna Modigh

02.44 2-2 Kajsa Johansson (Thea Löfborg)
09.50 3-2 Thea Löfborg (Hanna Nordstrand)
10.59 3-3 Emma Hedlund (Linn Larsson)
19.18 4-3 Ella Zetterstedt (Hanna Modigh)
19.53 5-3 Bella Forsling (Thea Löfborg)

15.52 5-4 Lisa Von Arx (Linn Larsson)
19.14 5-5 Emma Hedlund (Seriana Fitzi)
19.51 6-5 Moa Dynefalk (Ebba Törngren)

Straffdramatik när Växjö vann guld i Svenska Cupen6.11.2021 18:47:28 CET | Pressmeddelande

Det blev stor dramatik när Växjö IBK och Pixbo Wallenstam IBK möttes i finalen av Svenska Cupen under lördagseftermiddagen i Gavlehov. Pixbo var länge i förarsätet i målprotokollet men Växjö kom tillbaka - och kunde till slut vinna efter straffavgörande. "Jag är bara så himla glad. Vi gör inte en superbra match, vi avslutar den tredje perioden bra men från halva första perioden och under hela den andra perioden så är vi inte så bra och Pixbo har oss i ett bra grepp", säger Växjös Markus Jonsson.

Dramatik när Thorengruppen IBK vann Svenska Cupen6.11.2021 15:22:26 CET | Pressmeddelande

Thorengruppen IBK och Pixbo Wallenstam IBK möttes under lördagen i en dramatisk och historisk final när vinnaren av Svenska Cupen korades i Gavlehovshallen, Gävle. Men det krävdes förlängning för att skilja lagen åt - och väl där vann Thorengruppen och tog hem pokalen i Svenska Cupen. "Det var en otroligt svängig match. Det känns som att det kunde ha gått hur som helst där ett tag. När det ska till att avgöras så är det vi som drar det längsta strået så det var skönt", säger Thorengruppens Maja Viström.