UKK minskar sin klimatpåverkan med hjälp av av foodtech-bolaget CarbonCloud

Uppsala Konferens och Kongress beräknade sin klimatpåverkan från maten som serverades under hösten. Efter att resultaten presenterats har UKK justerat inköp och menyer ännu mer och gjort nya mätningar. De färska resultaten visade en stor förbättring på väldigt kort tid, samtidigt som de nya matkoncepten blivit succéer. Nu vill UKK och Uppsala Kommun nå ännu lägre nivåer av utsläpp.

CarbonCloud är ett Göteborgsbaserat foodtech-startup som utvecklat och erbjuder ett användarvänligt menyplaneringsverktyg - CarbonAte. Verktyget möjliggör bland annat för kockar att snabbt bli experter på att laga klimatsmart mat samtidigt som restaurangen får direkta resultat att kommunicera ut till gäster. Verktyget har använts av UKK sedan i höstas.

– Medvetenheten hos våra kockar har ökat ännu mer sedan vi började använda CarbonAte. Vårt sätt att tänka har förändrats när vi gör inköp idag. Enkelheten i att beräkna livsmedel och råvarors klimatpåverkan och därmed göra medvetna val är den i särklass största faktorn till att vi kunnat minska utsläppen så kraftigt under så kort tid, säger Robin Akrap, food and beverages manager på UKK.

Nya smaker

Både internt och externt har stora förändringar skett för UKK efter att de började beräkna maten. Kockarna började arbeta med nya smaker och testa nya råvaror som uppskattas av både personal och gäster. UKKs nya koncept Uppsalas grönaste brunch lanserades i februari, och har varit en succé. UKK har också märkt varje rätt med vilken klimatpåverkan varje enskild rätt har, så gästerna kan se, bli informerade och göra medvetna val.

– Givetvis hade vi tankar på hur våra gäster skulle reagera när vi skrev ut vilken klimatpåverkan våra rätter hade på miljön. Lunchen, till exempel, är helig för många. Men det har bara varit positiva reaktioner och många kommer in och är svinglada. Vi pratar mycket med våra gäster och känslan är att våra kundrelationer blivit starkare när vi informerar och visar transparens, säger Robin Akrap.

Från bra till bättre

Restaurangen på UKK har jobbat aktivt med klimatfrågan länge och har en Svanencertifiering sedan flera år tillbaka. Med det nya beräkningsverktyget har UKK, från en redan låg nivå, tagit ytterligare ett steg och lyckats sänka sina utsläpp än mer.

– Vi strävar alltid efter att vara moderna, smarta och vårt hållbarhetsarbete ska vara genomgående genom hela verksamheten. 14% minskning av utsläppen från vår mat på mindre än ett halvår är jättegoda resultat. Vår ökade medvetenhet har förändrat vårt sätt att tänka och gästerna är jättepositiva. Jag är övertygad om att vi kommer minska utsläppen från maten ännu mer i framtiden, menar Robin Akrap.

Restaurang Uppsala Konsert & Kongress har minskat sina utsläpp med ca 14 %. Restaurangen hade ett utgångsvärde på 1,08 kg koldioxidekvivalenter per portion, vilket nu minskats till 0,93 kg. En svensk snittlunch släpper ut nästan två kg koldioxidekvivalenter per portion.*

*Källa: https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/matkalkylator/

För mer information om Carbon Cloud:
David Bryngelsson, vd, CarbonCloud