UKK:s Kreativa råd 2022-2023

Rådet ska stödja och utmana det konstnärliga samtalet och verksamhetsutvecklingen på UKK. De är en del av organisationens strategi för att fortsatt vara en ledande mötesplats för konserter, kultur, konferenser och kongresser i framtiden.

— Det kreativa rådet är oerhört värdefullt för UKK:s utveckling. De bidrar med spetskompetens och erfarenhet, omvärldsanalys, trendspaning, idéer, starka nätverk, öppnar dörrar och mycket annat som stärker UKK:s utveckling framåt, säger Henrik Lillsjö, vd och konstnärlig ledare på UKK. Det ger ett stort konkret värde till UKK och bidrar till en ännu bättre verksamhet.

Kreativa rådet 2022-2023

ANNA STORÅKERS
Anna har sedan milleniumskiftet bokat artister och satt program till några av landets spelställen, festivaler och konserthus – från många år på Debaser, Mejeriet & Malmö Live Konserthus till Kulturhuvudstadsåret i Umeå. Hon är sakkunnig för Statens Kulturråd där hon tidigare var ordförande för bidrag till fria musikgrupper och har arbetat internationellt på bland annat ISPA, South by Southwest och Womex. Utöver sin spetskompetens inom populärmusik så har Anna jobbat fram många koncept med symfoniorkestrar, jazzensembler, konstmusiker och folkmusikgrupper. Idag är Anna gästprogramledare för P2s Kalejdoskop samt innehållsproducent på P3 Sveriges Radio.

— Under många år har jag följt UKKs programsättning och utveckling och även samarbetat med olika bokare här – det ska bli väldigt fint att fördjupa sig ytterligare i de konstnärliga linjerna och se hur så många Uppsalabor som möjligt kan få känslostormande musikupplevelser, säger Anna Storåkers. Jag hoppas att jag kan bidra med både det breda och det smala kunnandet in i huset. Mitt hjärta bankar lite extra för ungas upptäckande, så det är ytterligare en parameter jag tar med mig från Malmö till Uppland.

GABRIEL LINDBORG
Gabriel Lindborg är ursprungligen klassisk violinist. Han har tidigare jobbat som producent på Musik i Uppland med såväl klassisk musik, som jazz och folkmusik. Gabriel var idégivare och projektledare för Uppsala Tonsättartävling – ett unikt samarbete mellan nio svenska orkestrar samt en i Estland.

Gabriel är sedan mars 2022 länsmusikchef för Musik i Uppland – en regional organisation som är hyresgäst i UKK och som har som verksamhetsidé att ge invånare i Uppsala län musikupplevelser av levande musik av högsta kvalitet. Musik i Uppland ger konserter i hela Uppsala län, bl.a. på UKK, men även i övriga Sverige och internationellt.

RAGNAR BERTHLING
Ragnar Berthling är verksamhetsledare på Musikcentrum Öst/Sweden, ett icke vinstdrivande nätverk av frilansande artister och musikgrupper som arbetar både i Sverige och internationellt. Han är med och driver det globala jämställdhetsinitiativet Keychange som idag är det största internationella jämställdhetsprojektet i musikindustrin som idag verkar i 11 europeiska länder samt Kanada och USA.

Ragnar har en bakgrund som klubbarrangör och musiker sedan tidigt 80-tal och har varit programansvarig för Filminstitutets biografer, jobbat med lansering av kvalitetsfilm, producent för filmprojekt samt handläggare för filmstöd. Han var med och startade internationella festivalen Sound of Stockholm som presenterar ett årligt internationellt utbud av experimentell musik på en rad scener i Stockholm.

— UKK är ett unikt konserthus med sin kombination av lokal förankring och internationell ambition. Jag hoppas kunna vara med och utveckla denna profil ytterligare och ge impulser både från mitt internationella arbete och värderingsdrivna scener som jag verkligen brinner för, säger Ragnar Berthling. Sverige behöver förebilder i såväl stora som små scener och jag tror att UKK kan bli en hub för nya sätt att möta musik och annan scenkonst. Ett inkluderande konserthus som är självklart både för kulturlivet och publiken.

MARTIN ROOS

Under åren 1991-1995 spelade Martin Roos gitarr i Kent och var med på det självbetitlade debutalbumet. Parallellt med Kent började Martin en helt ny karriär 1993 inom musikbranschen på skivbolaget Sonet Grammofon som Promotion Manager. Därefter värvades han till Sony Music där han jobbade som Product Manager/International Exploitation Manager.

1997 startade Martin ett artistmanagement och den första artisten som signades var Kent. Samarbetet med Kent varade i 17 år innan han 2014 valde att fokusera på uppdraget som VD för Destination Eskilstuna. Martin var också en av ägarna till klubben Blå i Eskilstuna som under sin storhetstid 2000-2004 huserade svensk musikelit både på scen och i dj-båset. Sedan 2018 skapar Martin även instrumental kontorsmuzak med sitt projekt Byråkrat. Han har en examen i musik- och ljuddesign med huvudområde musikvetenskap. 2020 valdes han till ordförande i Svensk Live och under hösten 2022 lämnar han Destination Eskilstuna efter 10 år som VD för att utforska sambandet mellan ljud och varumärken samt gå in som senior platsstrateg på Placebrander.

PAULINA MODLITBA
Paulina Modlitba har varit verksam inom hela det digitala ekosystemet - allt från affärsutveckling och framtidsbevakning på Bonnier R&D till digital produktutveckling och marknadsföring på startups som Stardoll och Toca Boca. Hon driver sedan åtta år tillbaka egen konsultverksamhet inom digital affärsutveckling och strategi och har bland annat haft SVT, Sveriges Radio, Bonnier AB, IDG, Nobel Media, Vinnova, KTH och Tillväxtverket bland sina kunder. Paulina har varit programredaktör för flertalet större konferenser såsom Webbdagarna, Women in Tech och Gather. Hon är även en av Sveriges främsta moderatorer och föreläsare inom innovation och tech.

Paulina har en master i Media, Arts and Sciences från MIT Media Lab i Cambridge. USA där hon forskade kring robot-människa-interaktion, och en civilingenjörsexamen i Medieteknik från KTH där hon blev utsedd till Årets Alumn 2018 .

Hon har också suttit i styrelsen för kommunikationsbyrån Familjen, RISE SICS, Gatherfestivalen och Orten.io. 2015 blev hon handplockad till Digitaliseringskommissionens expertråd där hon var expert i aktuella digitaliseringsfrågor.

— Det känns oerhört kul och givande att få bidra med min mångåriga erfarenhet av att kurera gränsöverskridande konferens- och festivalprogram inom ramen för UKK. UKK står inför en spännande resa där kunskap kommer vara en lika naturlig del av upplevelsen och kulturutbudet som musiken och scenkonsten. En resa jag ser fram emot att vara en del av, säger Paulina Modlitba

MALENA ERMAN
Malena Ernman, född i Uppsala, är artist och hovsångerska som genom åren sjungit på alla världens stora scener. Med sin unika förmåga att röra sig fritt mellan olika musikstilar är hon en entertainer i ordets rätta bemärkelse – en banbrytande modern klassisk artist med en röst som spänner över nästan fyra oktaver. 2009 vann hon sensationellt Melodifestivalen med ”La Voix” och spelade senast i succémusikalen ”Så som i himmelen”, som spelade för utsålda hus i två år innan pandemin slog till. Malena har mottagit en rad utmärkelser och priser med åren från bland annat kung Carl XVI Gustaf – inte minst för det musikaliska avtryck hon gjort, men också för sitt samhällsengagemang i miljö- och klimatfrågor. Förutom uppdraget för UKK:s kreativa råd sitter Malena även med i juryn för Polarpriset och i Kulturrådets styrelse.

Malena kurerar också delar av UKK:s klassiska musikutbud under 2022-2023. Hon presenterar bl a ett dadaistiskt julspel "Simultan Krippenspiel" som framförs av Vokalharmonin och KammarensebleN den 2/12, och en julkonsert tillsammans med Nils Landgren, Sebastién Dubé och Mats Bergström 7/12. Under våren 2023 presenterar Malena ett samarbete med Uppsala Blåsarsymfoniker samt en ny körsatsning som äger rum på UKK i juni 2023.

Malena har varit medlem i UKK:s kreativa råd sedan 2021 och fortsätter sitt uppdrag under 2022-2023.

CATHY GRAHAM (UK)
Cathy har en lång erfarenhet av att arbeta med musik i olika kontexter. Hon är baserad i England, men har tidigare bott och arbetat i Sverige, bl.a. för Folkoperan, Riksteatern, Norrlandsoperan och Vadstena-Akademien. I England har hon haft flera nyckelroller inom musikscenen. Hon har arbetat för ENO Contemporary Music Studio, Almeida Opera och Society for the Promotion of New Music. Mellan åren 1997 och 2006 var hon verksamhetsledare för London Sinfonietta, för att 2006 utses till Director of Music på British Council där hon verkar i dag. Cathy är även ordförande i den prisbelönta välgörenhetsorganisationen Streetwise Opera. 2019 mottog hon den prestigefyllda utmärkelsen ABO Award från The Association of British Orchestras för sina gärningar med att främja orkestermusiken. Förra året mottog hon the honour of OBE (Officer of the Order of the British Empire) från Englands drottning Elizabeth II för sitt arbete med att skapa relationer inom musik och kultur.

Cathy har varit medlem i UKK:s kreativa råd sedan 2021 och fortsätter sitt uppdrag under 2022-2023.

MARC BAMUTHI JOSEPH (USA)
Spoken word-artist, dansare, dramatiker och pedagog. Som föreläsare har han tagit plats på TED Talks globala scen och för hans arbete med sociala frågor inom scenkonsten har han mottagit flera utmärkelser, bland annat från Guggenheim Social Practice initiative och United States Artists Rockefeller Fellowship. Marc har skrivit libretto till operan “We Shall Not Be Moved”, en föreställning som blev utsedd till en av 2017 års bästa föreställningar inom klassiska musikgenren av The New York Times. Hans senaste föreställning “The Just and the Blind” hade premiär för utsålda hus på Carnegie Hall våren 2019. Bamuthi arbetar för närvarande med uppdrag från Perelman Center, Yale University, och Washington National Opera samt genom ett nytt samarbete med NYC Ballet:s konstnärliga ledare Wendy Whelan. Tillsammans med bland andra Oprah Winfrey och Angela Davis ingår han i HBO’s serie “Between the World and Me” av Ta-Nehesi Coates, med premiär hösten 2020. Han arbetar i dag som Vice President och Artistic Director för The Kennedy Centers satsning Social Impact i Washington.

Marc har varit medlem i UKK:s kreativa råd sedan 2021 och fortsätter sitt uppdrag under 2022-2023.

Martin Roos
Gabriel Lindborg