UL sätter in extra bussturer till Västerås och Sala

Med anledning av det ansträngda läget i kollektivtrafiken, med många inställda avgångar, har UL beslutat satt in insatstrafik för att förstärka buss- och tågtrafiken på sträckorna Uppsala-Västerås och Sala-Heby-Morgongåva-Uppsala. Trafiken planeras gå 26 september till 10 december. Avgångarna kommer finnas i UL:s reseplanerare och UL- samt Movingobiljett gäller ombord.

Förstärkningen innebär att 12 extra avgångar kommer köras på sträckan Västerås-Uppsala och 12 extra avgångar på sträckan Sala-Uppsala varje vardag. De extra avgångarna körs på morgonen och på eftermiddagen och i båda riktningarna.

De extra avgångarna Västerås-Uppsala, med nummer 961, innebär tillsammans med ordinarie trafik med 773, halvtimmestrafik under morgon och eftermiddag på vardagar. Buss 961 stannar på samma hållplatser som 773.

De extra avgångarna Sala-Heby-Morgongåva-Uppsala med nummer 962 stannar vid hållplats för ersättningsbuss vid respektive tågstation.

I Uppsala resecentrum utgår bussarna från Västerås- respektive Salabussarnas ordinarie hållplatser. Alla UL- och Movingobiljetter gäller ombord på insatsbussarna, däremot inte Mälartågsbiljett.

– Resenärer på dessa sträckor har drabbats hårt av inställda avgångar i tågtrafiken. Vi är glada att vi kan presentera en lösning som bidrar till att göra situationen bättre för resenärerna, säger Karin Svingby, trafikdirektör, Region Uppsala.

Kostnaden för insatstrafiken ligger inom ramen för årets budget.

Keolis har fått uppdraget att anordna trafiken, och anlitar Hedmans bussför genomförandet. Hedmans buss kommer att använda flera leverantörer, bland annat lokala trafikföretag i Uppsala. Eftersom insatsbussarna utförs av olika trafikföretag, har bussarna inte UL:s karakteristiskt gula färg, men kommer vara tydligt skyltade som UL-bussar.