Ulf Rönnmark ny domarchef i SHL

Ulf Rönnmark blir ny domarchef i SHL. Rönnmark har en lång, välmeriterad domarkarriär bakom sig; 1 OS, 3 VM och 5 JVM och 21 år som SHL domare. Han blev dessutom framröstad av spelarna i SHL till säsongens bästa domare tre år i rad 2011, 2012 och 2013.

- Det är inspirerande att komma tillbaks in i domarverksamheten igen, men nu som ansvarig för domarna. Och jag tar över en roll som min företrädare skött med bravur. Det finns alltid saker att utveckla, förfina och förhoppningsvis förbättra och det första vi ska göra är en noggrann genomgång och summering av säsongen vi snart avslutar för att kunna prioritera och fokusera på rätt frågor inför framtiden, säger Ulf Rönnmark.

- Det känns otroligt roligt att Ulf tackat ja till den här tjänsten då han har en mycket stor erfarenhet och kompentens som kommer tillföra mycket i det fortsatta arbetet med att utveckla och leda domarkåren i SHL, säger Jörgen Lindgren, VD för SHL.

Ulf Rönnmark tillträder tjänsten som domarchef i SHL vid säsongsstarten 2017/2018.

Kontaktuppgifter:
Ulf Rönnmark, 070-410 56 70, ulf.ronnmark@shl.se
Jörgen Lindgren, 072- 213 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge