Ulla Andersson (V): Regeringen fegar ur - vågar inte låta de rika betala omstarten efter krisen

Regeringen har varit handlingskraftig under krisen men de har ingen handlingskraft alls när det gäller att ta itu med den ekonomiska ojämlikheten.

- Det borde vara de på gräddhyllan i samhället som betalar uppbyggnaden av välfärden efter krisen. Det är ett svek att det är så tydligt att regeringen inte vågar omfördela så att vi får resurserna där de verkligen behövs, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, i en kommentar till den S-ledda regeringens budget.

Genom att låta samhällets mest förmögna betala uppbyggnaden av välfärden så finansierar vi välfärden långsiktigt samtidigt som den ekonomiska jämlikheten ökar. Det borde vara en lösning som borde tilltala många, säger Ulla Andersson och tar upp tre viktiga skäl till varför regeringens ovilja till omfördelning är så fel.

-  Ekonomisk jämlikhet är bra för samhället. Det stärker demokratin, sammanhållningen, tryggheten, skolresultaten, hälsan och tillväxten. Det är alltså bra för ekonomin

-  Den långsiktiga finansieringen av välfärden uteblir. Istället urholkas välfärden av skattesänkningar, vilket leder till nya nedskärningar. Genom att låta den ekonomiska eliten betala så finansierar vi välfärden och ökar jämlikheten samtidigt.

- Visst ska man lånefinansiera i en lågkonjunktur, men varför lånefinansiera mer än man behöver. Varför inte låta den ekonomiska eliten stå för en väsentlig del? På så sätt säkrar vi också en långsiktigt hållbar finansiering av välfärden, en ökad ekonomisk jämlikhet, och vi förhindrar framtida nedskärningar.

Åsa Mattsson

Vänsterpartiets presstjänst

Ulla Andersson (V): Ekonomisk jämlikhet är avgörande för att få Sverige på fötter6.10.2020 09:40:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin höstbudgetmotion en kraftig omfördelning mellan rika och fattiga för att ha råd med permanenta och väl tilltagna satsningar på den gemensamma välfärden. - Vår budget syftar till att bryta den farliga trenden med ökade klyftor som regeringen blundar för. Ojämlikhet skapar ett samhälle som inte funkar bra. Vänsterpartiet inte bara inser, utan agerar efter att ekonomisk jämlikhet är nödvändig för att få ett Sverige där vi alla kan känna tillit och hopp inför framtiden, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. I slutet av sommaren presenterade Jämlikhetskommissionen sin rapport som visade en skrämmande utveckling i Sverige, med ökade klyftor mellan en liten men allt rikare ekonomisk elit och den övriga befolkningen. Välfärdsstatens omfördelande funktion har helt avstannat. Intrycket förstärktes när regeringen presenterade sin höstbudget, förhandlad med C och L. Medan ägare till dyra fastigheter och storbolag får ytterligare skattes