Ulla Andersson,Vänsterpartiet: ”Ojämlikheten förstärks med regeringens budget”

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson är djupt kritisk mot den budget som är ett resultat av regeringens samarbete med sina nya borgerliga samarbetspartners Centern och Liberalerna.
-   I Socialdemokraternas Sverige sliter kvinnor ut sig i välfärden medan högavlönade och välbeställda män får stora skattesänkningar. Socialdemokraterna valde skattesänkningarna före välfärden, säger Ulla Andersson.

Skattesänkningarna för höginkomsttagarna kostar hela 6 miljarder medan landets 290 kommuner knappt får 5 miljarder i generella statsbidrag att dela på tillsammans. Underfinansieringen av välfärden slår hårt mot gamla och barn och mot de anställda. Samtidigt som arbetslösheten ökar har slakten av arbetsförmedlingen slagit hårt mot de arbetslösa.

-  73-punktsgängets budget innebär ett svek mot välfärden och klyftorna djupnar mellan de som redan har och de som inte har, säger Ulla Andersson.

En sänkning av arbetsgivaravgiften för MC Donalds och Rut-företag för att anställa folk de ändå skulle anställt är ett ineffektivt sätt att bedriva arbetsmarknadspolitik.

-  Den här budgeten är ett tydligt bevis på politisk ovilja att bryta den farliga utvecklingen mot ökad ojämlikhet i Sverige, säger Ulla Andersson

Oscar Nelson, pressekreterare till Ulla Andersson

Vänsterpartiets presstjänst:

Pressinbjudan till Vänsterdagarna 201910.10.2019 10:05:09 CESTPressmeddelande

Välkommen att bevaka Vänsterpartiets Vänsterdagar 2019. Evenemanget går av stapeln på Folkets hus i Göteborg samt på andra platser runt Järntorget, 1-3 november. Utöver hundratals medlemmar, företrädare och folkvalda från Vänsterpartiet kommer även flera gäster att delta under helgen. Bland dessa märks LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson samt Bhaskar Sunkara och Aaron Bastani, representanter för den nya vänstern i USA respektive Storbritannien. Programmet finns här: https://www.vansterpartiet.se/app/uploads/2019/09/V-dagarna_program-190919.pdf Formulär för ackreditering finns här: https://www.vansterpartiet.se/vansterdagarna/ackreditering-vansterdagarna/ För mer information, kontakta: Sam Carlshamre Vänsterpartiets kommunikationsavdelning 076-7765357 samuel.carlshamre@riksdagen.se Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Vänsterpartiet vill ha gratis medicin för mormor2.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin kommande budgetmotion att avgiftsfria läkemedel införs för alla personer över 80 år. Förslaget är en viktig del i arbetet för att öka den ekonomiska jämlikheten och jämställdheten och väntas kosta 960 miljoner kronor 2020, för att öka något följande år. - Idag kan hjärtsjuka mormor hamna hos kronofogden för att hon inte har råd med medicinerna. Det är en skam för Sverige. Ingen äldre ska behöva ställas inför valet att betala räkningarna eller köpa nödvändig medicin, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Dagens högkostnadsskydd innebär att läkemedelskostnaderna kan uppgå till 2 300 kronor under ett år. För äldre med låg pension blir kostnaderna kännbara. Antalet fattigpensionärer som är beroende av äldreförsörjningsstöd har nästan dubblerats sedan början på 2000-talet och uppgår idag till omkring 25 000 personer. Omkring en tredjedel av alla kvinnor över 80 år lever med låg ekonomisk standard. - Vänsterpartiets ambition är at