Ulrika får eleverna att bestiga Mount Everest på gympan

Få skoleleverna bestiga Mount Everest på idrottslektionen. Det är precis det som Ulrika Eklöv på Jämtlands Gymnasium i Östersund ska låta sina elever göra. Fast ”berget” är egentligen Ladängsbacken på Frösön. Jämtlands Gymnasium har nämligen antagit Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets nya utmaning för Sveriges elever, Skoleverest.

Ulrika Eklöv, matematik- och idrottslärare på Jämtlands Gymnasium.

För ett halvår sedan lanserade Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet den individuella och digitala motionsutmaningen Mitt Everest med stöd från Svenskt Friluftsliv. Hittills har över 2 000 bestigare gått eller sprungit upp och ner för olika backar i hela Sverige.

Utmaningen går ut på att deltagaren ska bestiga Mount Everest på hemmaplan och registrerar vändor i backen digitalt. Genom att gå de antal vändor som krävs för att ha nå 8 849 höjdmeter så har du klarat utmaningen.

Nu har den utmaningen också nått skolvärlden. En skola som hakat på utmaningen är Jämtlands Gymnasium i Östersund. Idrotts- och matematikläraren Ulrika Eklöv fick information om utmaningen från den lokala idrottsföreningen Korpen Storsjön. Ulrika insåg att hon kunde kombinera sina två ämnen, idrott och gymnastik för att skapa lärande, teamkänsla och fysisk aktivitet för sina elever.

-       Jag lät eleverna vara med och bestämma vilken backe vi skulle gå i och sen fick de räkna ut hur många vändor som krävdes för både klassen och varje elev. Vi ska bestiga Mount Everest på lektionen och klasserna går olika dagar. Tävlingen blir att se vilken klass som klarar de 114 vändorna snabbast, berättar Ulrika Eklöv.

Sara Alfredsson är projektledare för Skoleverest på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och är lycklig över hur Ulrika tagit sig an utmaningen med sina två klasser.

-       Det är så kul att Ulrika varit kreativ och hittat ett sätt att använda utmaningen inom både matten och idrotten, säger Sara. Eftersom Skoleverest är digital så tror vi att den här utmaningen kan sprida sig till betydligt fler skolor runtom i Sverige. Att tävla är inte det centrala här, det viktiga och roliga är att eleverna kombinerar både teamkänsla och välmående.

Sara Alfredsson, projektledare

Ulrika Eklöv, matematik- och idrottslärare på Jämtlands Gymnasium.
Sara Alfredsson, projektledare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Korpens Seniorvecka för äldre som vill testa motion8.9.2022 10:46:41 CEST | Pressmeddelande

En hel veckas motionsaktiviteter för äldre. Det är vad som väntar den 5-11 september i Lund. Det är föreningen för Idrott hela livet som är en del i Korpen som arrangerar den så kallade Seniorveckan med kostnadsfria ledarledda aktiviteter som är anpassade för äldre med varierande balans, styrka och kondition. Seniorveckan startades på flera platser i landet av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet förra året då den sociala och fysiska mötesplatsen var kraftigt begränsad på grund av pandemin.

Korpens Seniorvecka för äldre som vill testa motion5.9.2022 10:55:21 CEST | Pressmeddelande

En hel veckas motionsaktiviteter för äldre. Det är vad som väntar den 5-11 september i Vadstena. Korpen Vadstena arrangerar den så kallade Seniorveckan med kostnadsfria ledarledda aktiviteter som är anpassade för äldre med varierande balans, styrka och kondition. Seniorveckan startades på flera platser i landet av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet förra året då den sociala och fysiska mötesplatsen var kraftigt begränsad på grund av pandemin.

Korpens Seniorvecka för äldre som vill testa motion5.9.2022 10:52:59 CEST | Pressmeddelande

En hel veckas motionsaktiviteter för äldre. Det är vad som väntar den 5-11 september i Södertälje. Korpen Södertälje arrangerar den så kallade Seniorveckan med kostnadsfria ledarledda aktiviteter som är anpassade för äldre med varierande balans, styrka och kondition. Seniorveckan startades på flera platser i landet av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet förra året då den sociala och fysiska mötesplatsen var kraftigt begränsad på grund av pandemin.

Korpens Seniorvecka för äldre som vill testa motion5.9.2022 10:48:50 CEST | Pressmeddelande

En hel veckas motionsaktiviteter för äldre. Det är vad som väntar den 5-11 september i Östersund. Korpen Storsjön arrangerar den så kallade Seniorveckan med kostnadsfria ledarledda aktiviteter som är anpassade för äldre med varierande balans, styrka och kondition. Seniorveckan startades på flera platser i landet av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet förra året då den sociala och fysiska mötesplatsen var kraftigt begränsad på grund av pandemin.

Korpens Seniorvecka för äldre som vill testa motion5.9.2022 10:45:06 CEST | Pressmeddelande

En hel veckas motionsaktiviteter för äldre. Det är vad som väntar den 5-11 september i Motala. Korpen Motala arrangerar den så kallade Seniorveckan med kostnadsfria ledarledda aktiviteter som är anpassade för äldre med varierande balans, styrka och kondition. Seniorveckan startades på flera platser i landet av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet förra året då den sociala och fysiska mötesplatsen var kraftigt begränsad på grund av pandemin.