Ulrika får eleverna att bestiga Mount Everest på gympan

Få skoleleverna bestiga Mount Everest på idrottslektionen. Det är precis det som Ulrika Eklöv på Jämtlands Gymnasium i Östersund ska låta sina elever göra. Fast ”berget” är egentligen Ladängsbacken på Frösön. Jämtlands Gymnasium har nämligen antagit Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets nya utmaning för Sveriges elever, Skoleverest.

Ulrika Eklöv, matematik- och idrottslärare på Jämtlands Gymnasium.

För ett halvår sedan lanserade Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet den individuella och digitala motionsutmaningen Mitt Everest med stöd från Svenskt Friluftsliv. Hittills har över 2 000 bestigare gått eller sprungit upp och ner för olika backar i hela Sverige.

Utmaningen går ut på att deltagaren ska bestiga Mount Everest på hemmaplan och registrerar vändor i backen digitalt. Genom att gå de antal vändor som krävs för att ha nå 8 849 höjdmeter så har du klarat utmaningen.

Nu har den utmaningen också nått skolvärlden. En skola som hakat på utmaningen är Jämtlands Gymnasium i Östersund. Idrotts- och matematikläraren Ulrika Eklöv fick information om utmaningen från den lokala idrottsföreningen Korpen Storsjön. Ulrika insåg att hon kunde kombinera sina två ämnen, idrott och gymnastik för att skapa lärande, teamkänsla och fysisk aktivitet för sina elever.

-       Jag lät eleverna vara med och bestämma vilken backe vi skulle gå i och sen fick de räkna ut hur många vändor som krävdes för både klassen och varje elev. Vi ska bestiga Mount Everest på lektionen och klasserna går olika dagar. Tävlingen blir att se vilken klass som klarar de 114 vändorna snabbast, berättar Ulrika Eklöv.

Sara Alfredsson är projektledare för Skoleverest på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och är lycklig över hur Ulrika tagit sig an utmaningen med sina två klasser.

-       Det är så kul att Ulrika varit kreativ och hittat ett sätt att använda utmaningen inom både matten och idrotten, säger Sara. Eftersom Skoleverest är digital så tror vi att den här utmaningen kan sprida sig till betydligt fler skolor runtom i Sverige. Att tävla är inte det centrala här, det viktiga och roliga är att eleverna kombinerar både teamkänsla och välmående.

Sara Alfredsson, projektledare

Ulrika Eklöv, matematik- och idrottslärare på Jämtlands Gymnasium.
Sara Alfredsson, projektledare på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet.

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.