Ulv i fårakläder – nya Porsche 911 R

Vid den internationella bilsalongen i Génève 2016 presenterar Porsche en renodlad sportbil i klassisk design, nya 911 R. Med en 500 hk (368 kW) stark 4-liters boxermotor utan överladdning och med sexväxlad manuell sportväxellåda förvaltar 911 R traditionen från sin historiska förebild: en racerbil godkänd för gatbruk från 1967.

P16 0170

911 R (R för Racing) tillverkades i en begränsad serie och tävlade i rallyn, i Targa Florio och i världsrekordförsök. Liksom sin legendariska föregångare förlitar sig nya 911 R på en systematisk lättviktskonstruktion, maximala prestanda och en ofiltrerad körupplevelse. Den här specialversionen av 991 som görs i begränsad upplaga väger 1 370 kg och är för närvarande den lättaste versionen av 911. Med den högvarviga sexcylindriga sugmotorn och manuell växellåda visar Porsche än en gång sitt engagemang för särskilt emotionella högprestandasportbilar. 911 R, som utvecklats i motorsportverkstaden, vidgar spektrumet av högprestandamodeller med sugmotorer vid sidan av de racinginriktade modellerna 911 GT3 och 911 GT3 RS.

Baktill i 911 R finner vi den sexcylindriga boxermotorn som vi känner från 911 GT3 RS. Racemotorn utvecklar 500 hk vid 8 250 v/min med ett maximalt vridmoment av 460 Nm vid 6 250 v/min. Från stillastående når 911 R 100 km/tim på 3,8 sekunder. I linje med bilens puristiska karaktär erbjuds 911 R med sin lättviktsdesign uteslutande med en manuell, sexväxlad sportväxellåda. Kortslagig växelöverföring understryker den aktiva körupplevelsen. Porsche 911 R fortsätter att accelerera till toppfarten 323 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt NEDC är 13,3 liter per 100 km.

Teknologi från racerbanan

911 R kunde nästan ha gjorts för tvära kurvor. Bakaxelstyrning är standard och garanterar särskilt direkt styrrespons och exakta köregenskaper samtidigt som den behåller stabiliteten i höga farter. Den mekaniska bakre differentialspärren ger maximalt grepp. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), som är standard, ser till att man kan bromsa så effektivt som möjligt. Bromsskivorna mäter hela 410 mm fram och 390 mm baktill. 245 mm breda högprestandadäck fram och 305 mm breda bak är ansvariga för vägkontakten. De är monterade på 20 tums smidda lättviktsfälgar med centrumbult i matt aluminium.

Utvecklingen inom motorsporten har gjort att kontrollsystemen i Porsche Stability Management (PSM) anpassats till 911 R. En dubbeltrampningsfunktion som aktiveras genom att man trycker in en knapp för att få perfekta nedväxlingar är också en del av repertoaren liksom enkelmassasvänghjul som är ett tillval. Resultatet är att motorn är betydligt livligare och mer högvarvig. För praktisk användbarhet i vardagen kan man beställa ett lyftsystem: med ett knapptryck höjs markfrigången fram med cirka 30 mm.

911 R väger 1 370 kg vilket är 50 kg mindre än 911 GT3 RS. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och taket av magnesium. Det sänker bilens tyngdpunkt. Bakrutan och bakre sidorutorna är gjorda av lätta plastmaterial. Andra bidrag till viktminskningen är reducerad isolering och slopandet av baksäte, luftkonditionering och ljudsystem.

Ulv i fårakläder

Utifrån ger 911 R ett beskedligt intryck. Vid första ögonkastet ser karossen ut som en vanlig Carrera. Bara fronten och bakpartiet, som känns igen från 911 GT3, antyder var 911 R kommit till, nämligen i motorsportavdelningen i Flacht. I tekniska termer har 911 R därför mycket att visa under motorluckan: drivlinan kommer från 911 GT3 RS. Karossens alla lättviktkomponenter och hela chassit kommer från 911 GT3. Men, med hänsyn till användning i vardagen får karossen klara sig utan den fasta bakre vingen. I stället är det en uppfällbar bakre spoiler, känd från Carrera-modellerna, och en bakre diffusor speciellt utformad för R-modellen, som ger det nödvändiga marktrycket.

Den främre och bakre kjolen kommer från GT3. Sportavgassystemet är en lättviktskonstruktion av titan. Den främre spoilerns läpp har fått ny utformning. Porsches logotype pryder sidorna och röda eller gröna stripes går längs hela mittpartiet och visar släktskapet med den legendariska föregångaren.

Föraren sitter i en skalstol av kolfiber där det tygklädda mittpartiet har ett Pepita-mönster som påminner om den första generationen 911 från 60-talet. Föraren styr med en GT Sportratt, unik för R-modellen. Växlingen sker på traditionellt sätt med en R-specifik kort växelspak och vanlig kopplingspedal. Kolfiberinlägg i interiören och ett emblem i aluminium på sidan av passagerarsätet anger tillverkningsnumret i den här begränsade serien. En typisk detalj på GT-modellerna är att man öppnar dörrarna genom att dra i en stropp.

911 R kan beställas redan nu. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.

Porsche 911 R: stadstrafik 20,1 l/100 km; landsväg 9,3 l/100 km; blandad körning 13,3 l/100 km; CO2-utsläpp 308 g/km.

Porsche 911 GT3: stadstrafik 18,9 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,4 l/100 km; CO2-utsläpp 289 g/km.

Porsche 911 GT3 RS: stadstrafik 19,2 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 296 g/km.

Porsche Cayman GT4: stadstrafik 14,8 l/100 km; landsväg 7,8 l/100 km; blandad körning 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp 238 g/km.

Fler högupplösta bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell