Ulv i fårakläder – nya Porsche 911 R

Vid den internationella bilsalongen i Génève 2016 presenterar Porsche en renodlad sportbil i klassisk design, nya 911 R. Med en 500 hk (368 kW) stark 4-liters boxermotor utan överladdning och med sexväxlad manuell sportväxellåda förvaltar 911 R traditionen från sin historiska förebild: en racerbil godkänd för gatbruk från 1967.

P16 0170

911 R (R för Racing) tillverkades i en begränsad serie och tävlade i rallyn, i Targa Florio och i världsrekordförsök. Liksom sin legendariska föregångare förlitar sig nya 911 R på en systematisk lättviktskonstruktion, maximala prestanda och en ofiltrerad körupplevelse. Den här specialversionen av 991 som görs i begränsad upplaga väger 1 370 kg och är för närvarande den lättaste versionen av 911. Med den högvarviga sexcylindriga sugmotorn och manuell växellåda visar Porsche än en gång sitt engagemang för särskilt emotionella högprestandasportbilar. 911 R, som utvecklats i motorsportverkstaden, vidgar spektrumet av högprestandamodeller med sugmotorer vid sidan av de racinginriktade modellerna 911 GT3 och 911 GT3 RS.

Baktill i 911 R finner vi den sexcylindriga boxermotorn som vi känner från 911 GT3 RS. Racemotorn utvecklar 500 hk vid 8 250 v/min med ett maximalt vridmoment av 460 Nm vid 6 250 v/min. Från stillastående når 911 R 100 km/tim på 3,8 sekunder. I linje med bilens puristiska karaktär erbjuds 911 R med sin lättviktsdesign uteslutande med en manuell, sexväxlad sportväxellåda. Kortslagig växelöverföring understryker den aktiva körupplevelsen. Porsche 911 R fortsätter att accelerera till toppfarten 323 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt NEDC är 13,3 liter per 100 km.

Teknologi från racerbanan

911 R kunde nästan ha gjorts för tvära kurvor. Bakaxelstyrning är standard och garanterar särskilt direkt styrrespons och exakta köregenskaper samtidigt som den behåller stabiliteten i höga farter. Den mekaniska bakre differentialspärren ger maximalt grepp. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), som är standard, ser till att man kan bromsa så effektivt som möjligt. Bromsskivorna mäter hela 410 mm fram och 390 mm baktill. 245 mm breda högprestandadäck fram och 305 mm breda bak är ansvariga för vägkontakten. De är monterade på 20 tums smidda lättviktsfälgar med centrumbult i matt aluminium.

Utvecklingen inom motorsporten har gjort att kontrollsystemen i Porsche Stability Management (PSM) anpassats till 911 R. En dubbeltrampningsfunktion som aktiveras genom att man trycker in en knapp för att få perfekta nedväxlingar är också en del av repertoaren liksom enkelmassasvänghjul som är ett tillval. Resultatet är att motorn är betydligt livligare och mer högvarvig. För praktisk användbarhet i vardagen kan man beställa ett lyftsystem: med ett knapptryck höjs markfrigången fram med cirka 30 mm.

911 R väger 1 370 kg vilket är 50 kg mindre än 911 GT3 RS. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och taket av magnesium. Det sänker bilens tyngdpunkt. Bakrutan och bakre sidorutorna är gjorda av lätta plastmaterial. Andra bidrag till viktminskningen är reducerad isolering och slopandet av baksäte, luftkonditionering och ljudsystem.

Ulv i fårakläder

Utifrån ger 911 R ett beskedligt intryck. Vid första ögonkastet ser karossen ut som en vanlig Carrera. Bara fronten och bakpartiet, som känns igen från 911 GT3, antyder var 911 R kommit till, nämligen i motorsportavdelningen i Flacht. I tekniska termer har 911 R därför mycket att visa under motorluckan: drivlinan kommer från 911 GT3 RS. Karossens alla lättviktkomponenter och hela chassit kommer från 911 GT3. Men, med hänsyn till användning i vardagen får karossen klara sig utan den fasta bakre vingen. I stället är det en uppfällbar bakre spoiler, känd från Carrera-modellerna, och en bakre diffusor speciellt utformad för R-modellen, som ger det nödvändiga marktrycket.

Den främre och bakre kjolen kommer från GT3. Sportavgassystemet är en lättviktskonstruktion av titan. Den främre spoilerns läpp har fått ny utformning. Porsches logotype pryder sidorna och röda eller gröna stripes går längs hela mittpartiet och visar släktskapet med den legendariska föregångaren.

Föraren sitter i en skalstol av kolfiber där det tygklädda mittpartiet har ett Pepita-mönster som påminner om den första generationen 911 från 60-talet. Föraren styr med en GT Sportratt, unik för R-modellen. Växlingen sker på traditionellt sätt med en R-specifik kort växelspak och vanlig kopplingspedal. Kolfiberinlägg i interiören och ett emblem i aluminium på sidan av passagerarsätet anger tillverkningsnumret i den här begränsade serien. En typisk detalj på GT-modellerna är att man öppnar dörrarna genom att dra i en stropp.

911 R kan beställas redan nu. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.

Porsche 911 R: stadstrafik 20,1 l/100 km; landsväg 9,3 l/100 km; blandad körning 13,3 l/100 km; CO2-utsläpp 308 g/km.

Porsche 911 GT3: stadstrafik 18,9 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,4 l/100 km; CO2-utsläpp 289 g/km.

Porsche 911 GT3 RS: stadstrafik 19,2 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 296 g/km.

Porsche Cayman GT4: stadstrafik 14,8 l/100 km; landsväg 7,8 l/100 km; blandad körning 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp 238 g/km.

Fler högupplösta bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension