Umeå har chans att vinna Träskyddspriset 2020

Den centralt placerade Rådhusparken, som är belägen i södersluttningen mot Umeälven genomgick nyligen ett ansiktslyft och fick till viss del en ny gestaltning. Nu uppmärksammas den vackra parken genom att den är ett av hittills fem tävlingsbidrag som nu har chansen att vinna Träskyddspriset 2020.

Rådhusparken i Umeå är ett av hittills sex tävlingsbidrag som nu har chansen vinna Träskyddspriset 2020.

– Rådhusparken är ett mycket gott exempel på när god arkitektur och funktion smälter samman på fint sätt och där trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper används på ett kunnigt och framträdande sätt, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Mötet med älven har manifesterats i ett generöst, varmsvart däck i två nivåer i NTR-klassat trä. Den nya bastionen, en utsiktspunkt över älven och parken, är ett uppskattat inslag. Granitbeläggningen i mönster inspirerat av björkstammens vit-svarta färgskiftningar ger platsen en särprägel och beständigt intryck.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, Träskyddspriset 2020, som därmed delas ut för första gången i år. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera kommuner och beställare till att bygga mer med trä främst i svenska stadsmiljöer. Umeå är en kommun som är värd att uppmärksamma.

– Parken inspirerar förhoppningsvis och är ett föredöme för god stadsutveckling. Med rätt träskyddskunskap kan man förvänta sig lång livstid och resurseffektivt underhåll under lång tid, säger Fredrik Westin.

Nomineringstiden för ytterligare tävlingsbidrag går ut den 9 augusti.Den slutliga vinnaren kommer att uppmärksammas senare i höst.

Skellefteå – Tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor