Umeåföreningar kan boka coronasäkrade träningar berikade med rörelserikedom

Genom ett samarbete mellan Umeå Energi och RF-SISU Västerbotten erbjuds nu Umeås idrottsföreningar att under maj och juni boka in sig på coronasäkrade och rörelserikedomsberikade träningspass. Förhoppningen är att underlätta för lag och träningsgrupper att ställa om och hålla igång i coronatider.
Energiparken vid Umeå Energi Arena

Coronapandemin gör det olika svårt för föreningar att genomföra ordinarie träning med följden att barn och ungas möjligheter att röra på sig minskar. Folkhälsomyndigheten menar att det är särskilt viktigt att hålla igång barn- och ungdomsverksamheten, då den erbjuder ett socialt sammanhang, en gemenskap och inte minst fysisk aktivitet.

– Genom att erbjuda specialanpassade utomhusträningar ser vi att vi tillsammans kan stödja idrottsrörelsen i den omställningsfas den befinner sig i och verka för att barn och unga fortsatt är fysiskt aktiva, säger Ola Svensson, verksamhetschef på RF-SISU Västerbotten.

Bokningsbara utomhuspass berikade med rörelserikedom
Lag och träningsgrupper i Umeå kommun med barn och ungdomar i åldern 7–18 kan under maj och juni anmäla intresse att delta på fasta träningspass i Energiparken och längre fram på Umeå Energicentrum. Passen kommer att vara 55 minuter långa, hållas utomhus och vara anpassade efter Folkhälsomyndighetens gällande rekommendationer kring coronaviruset. Passen formas med rörelserikedom som kompass och alla ledare på plats får en kort introduktion i vad rörelserikedom innebär. Deltagande lag och föreningar erbjuds därefter fördjupad utbildning i rörelserikedom i sin ordinarie föreningsmiljö vid ett senare tillfälle. Exakt upplägg och övningsval kommer variera något beroende på ålder på
deltagarna och träningsbarhet. Passen leds av RF-SISU Västerbottens rörelseinstruktörer.

– Det kommer att bli både roligt och rörelseglatt, och förhoppningsvis underlättar det för föreningar och enskilda lag och grupper att ställa om och hålla igång. På det här sättet kan vi se till att barn och ungdomar får fortsätta vara i rörelse i coronatider och samtidigt sprida rörelserikedom, säger Ola.

Umeå Energi vill bidra till att stärka Umeås föreningar
Initiativet till träningarna kommer från Umeå Energi som initierade ett samarbete med RF-SISU Västerbotten.

–Vi vill vara en god kraft och samhällsutvecklare som arbetar för en hållbar framtid i Umeåregionen. Det gäller också i vår sponsring. Genom detta initiativ vill vi tillsammans med RF-SISU bidra till att Umeås föreningar kan bedriva en hållbar verksamhet och ge barn och unga fortsatt möjlighet att få energi och lust att aktivera sig även i kristider, säger Anette Mångsén, sponsringsansvarig på Umeå Energi.

–För oss är det viktigt att här och nu, men även i ett längre perspektiv, bidra till ett hållbart samhälle där idrotten och föreningslivet har en viktig roll. Vi såg en möjlighet att göra något bra för barn och unga genom att bjuda på energi och rörelseglädje när så mycket annat stängts ner eller blivit inställt. Energiparken vid Umeå Energi Arena är öppen för alla och en perfekt plats för spontanidrott och lekfullhet. Nyttja den, avslutar Anette.

För mer information:
Ola Svensson, verksamhetschef RF-SISU Västerbotten, 070-343 27 45

Ola Svensson, verksamhetschef RF-SISU Västerbotten, 070-343 27 45

Energiparken vid Umeå Energi Arena

RF-SISU Västerbotten är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund i Västerbotten.