UMO.se

UMO.se om samtycke vid sex

UMO.se får varje månad ca 700 000 besök från unga som har frågor om sex, hälsa och relationer. Här kan du ta del av artiklar, filmer, bildspel och poddavsnitt som är intressanta med anledning av att Sverige får en ny lag om samtycke vid sex den 1 juli.

- Alla unga har frågor om sex - allt från hur man hittar någon att ha sex med till hur man sätter gränser. Det viktiga är att det måste vara skönt och kul för båda, säger Johan Nilsson, sexualupplysare vid UMO.se.

Exempel på innehåll som berör samtycke:

UMO-podden: Hur vet jag om hon vill ha sex?

Både Martin och Martina brukar se på sina partners kroppsspråk om de vill ha sex med dem eller inte. Men ibland har kommunikationen kring samtycke inte funkat så bra. I podden berättar de om frågor som känns jobbiga att ställa och om situationer som lett till tjatsex. Länk till UMO-podden

Bildspel: Vad är okej sex?

Vad är tillåtet när det gäller sex? Och vad är olagligt? I det här bildspelet kan du läsa om olika saker som är okej och inte. Länk till bildspelet

För att se det här innehållet från res.cloudinary.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Artikel: Våldtäkt och andra sexuella övergrepp

Ingen har rätt att ha sex med dig om du inte vill. Att göra något sexuellt med någon som inte vill det, är ett sexuellt övergrepp. Våldtäkt är ett slags sexuellt övergrepp. Det är aldrig ditt fel om du utsätts för ett sexuellt övergrepp. Du har rätt att få hjälp och stöd om du har varit med om det. Länk till artikeln

Film: Du bestämmer över din kropp

Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp. Det är en mänsklig rättighet. Men vad betyder det egentligen? Det betyder till exempel att ingen annan får bestämma när du ska ha sex eller vem du ska ha sex med. Du ska inte behöva känna dig stressad över att ha sex. Du får också bestämma själv om du vill göra sexuella saker. Länk till filmen på UMO.se. Filmen finns också på andra språk på Youmo.se, en sajt om sex, hälsa och jämställdhet på flera språk för unga som är nya i Sverige, här är länk till filmen på Youmo.se.

UMO.se
Hornsgatan 20

UMO.se är en webbplats om sex, hälsa och relationer för unga mellan 13 och 25 år. UMO.se är det självklara valet när unga söker information och dialog om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Det är de ungas perspektiv som står i fokus, ungas möjlighet att med kunskap skapa ett större handlingsutrymme för att fatta bra beslut om saker som rör det som känns viktigt i livet och som påverkar den egna hälsan.

UMO.se är en trygg plats där innehållet är faktagranskat och kvalitetssäkrat i flera led. Verksamheten drivs utan kommersiella intressen och därför finns ingen reklam eller sponsring på webbplatsen.

UMO.se drivs av Inera AB på uppdrag av alla Sveriges regioner.

Följ UMO.se

Senaste pressmeddelandena från UMO.se

Sexnoveller är UMO:s julklapp till unga!15.12.2020 09:36:30 CET | Pressmeddelande

Torsdag 17 december klockan 10 blir det paketöppning i sociala medier när UMO presenterar elva nya sexnoveller. Novellerna har kommit in genom en tävling där unga själva har skrivit och skickat in sina bidrag. Åtta av novellerna är också inspelade och går att lyssna på som podd. Sexnoveller är bland det mest lästa och lyssnade på UMO.se. Kanske blir de ännu populärare nu när vi ska hålla fysisk distans till andra.