Undantag från råd för barn- och ungdomsidrott

De allmänna råd som presenterades den 1 april är enligt Folkhälsomyndigheten de som gäller – men nytt för idag är undantag på en punkt. Undantaget gäller barn till och med 18 år som kan spela matcher, tävlingar och cuper – om riskbedömning görs som tar hänsyn till övriga råd och gällande förbud.

– Det är viktigt att idrotten fortsätter att vara en fast punkt för barn och ungdomar i en turbulent omvärld samtidigt som vi anpassar aktiviteter efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer och det är skönt att dessa nu gör det enklare för föreningar att göra rätt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De allmänna råd som Folkhälsomyndigheten presenterade den 1 april är:

1. Undvika närkontakt mellan idrottsutövare
  2. Om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus
  3. Skjuta upp matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper
  4. Begränsa antalet åskådare och undvik trängsel
  5. Undvika onödiga resor i samband med idrottsutövande

Barn och ungdomar till och med 18 år är undantagna punkt 3 - och kan alltså spela matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper. Fortfarande ska en riskbedömning göras, övriga 4 råd vägas in och även hänsyn tas till rådande förbud för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer.

Folkhälsomyndigheten meddelade även att de enlighet med de allmänna råden avråder från tävlings- och träningsmatcher för vuxna”.

– Vi förväntar oss att idrottsrörelsen följer regeringens förbud och Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Jag har förståelse för att det ibland är svårt då vi i idrottsrörelsen inte är experter på smittskydd. Precis som tidigare är första fokus att bidra till minskad smittspridning och sedan utifrån de råd som finns fortsätta erbjuda barn och ungdomar den trygga mötesplats som idrotten faktiskt är, säger Björn Eriksson.

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.