Underbara dagar bakom oss?

Nytt nummer av Axess Magasin ute nu. Det offentliga samtalet handlar allt oftare om att "återupprätta" det ena och det andra snarare än om att lägga ut en lockande kurs in i framtiden. Vad är det som ger det förflutna sådan lockelse? Framtidstron som försvann är temat för det senaste numret av Axess Magasin (7/2018) i vilket Fredrik Haage, Henrik Höjer, Mattias Svensson, Pontus Herin och Katarina Barrling skriver.

Desutom: PJ Anders Linder förklarar vad han kallar för dry martini-principen ("Goda idéer bortom det rimligas gräns"). Detta och mycket mer kan du ta del av i nyutkomna Axess Magasin (6/2018), läs mer på www.axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​