Resia AB

Underhållning allt viktigare på storstadsresan

Dela

Svenskarna vill roa sig som aldrig förr i höst. Teater, musikal och show lockar mest av storstadsutbudet i Europa och bokningarna av nöjesaktiviteter har ökat med 77 procent jämfört med 2015. London, New York och Stockholm är höstens populäraste storstäder när det gäller underhållning. Det visar färsk bokningsstatistik från Resias varumärke Box Office.

– Vi ser en tydlig trend i att svenskarna vill underhållas när de åker på storstadsresor. Det stämmer bra överens med den stora trenden när det gäller en innehållsrik semester rent generellt. Att bara åka på en weekendresa för att shoppa, uppleva sevärdheter och äta gott är mindre vanligt idag – på samma sätt som man vill ha mer än sol och bad på solsemestern, säger Bo Jakobsson, försäljningsdirektör på Resia AB.

Resias varumärke Box Office har ett brett utbud av biljetter till fotbollsmatcher, musikaler, konserter, opera och teatrar runt om i hela Europa. Försäljningen av fotbollsbiljetter har mer än fördubblats tack vare Zlatans övergång till Manchester United. Men underhållningen är det som lockar mest på storstadsresan och biljetterna till teatrar, musikaler och shower går åt rekordsnabbt.

– En tydlig trend är också att allt fler köper entrébiljetter, tunnelbanekort och sightseeingbiljetter i förväg. Då kan man planera sin budget bättre och risken för att pengarna ska ta slut är mindre. Man köper även biljetter till klassiska aktiviteter som afternoon tea i London innan avresan. Allt för att göra resan så smidig som möjligt, säger Bo Jakobsson.

Storstadstoppen i höst – här roar sig svenskarna*

1. London

2. New York

3. Stockholm

4. Paris

5. Barcelona

6. Wien

7. Manchester

8. Verona

9. Göteborg

10. Berlin

* Topplistan är baserad på Resias försäljning av resor med evenemangsbiljetter inom Box Office under perioden januari-augusti 2016.

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Om

Resia AB
Resia AB



Resia AB etablerades 1974 och har idag 46 resebyråer i Sverige och onlineförsäljning  i Skandinavien. Med drygt 30 procent av totalmarknaden av resebyråförsålda charter- och paketresor är Resia en av Sveriges största resebyråkedjor. Verksamhet omfattar både semesterresor, affärsresor och grupp- och konferensresor. I moderbolaget Resia Travel Group AB ingår dotterbolagen Resia AB och Bengt-Martins AB samt varumärkena Resfeber, Box Office, Cruise Market och Hyttespecialisten. Resia Travel Group omsätter cirka fyra miljarder kronor och har drygt 500 medarbetare med huvudkontor i Göteborg. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Skåningarna spenderar mest pengar på resor7.3.2018 06:30Pressmeddelande

När SIFO på uppdrag av Resia ställde frågan hur mycket pengar svenskarna planerar att lägga på resor under 2018 var det skåningarna som hade gjort störst plats i budgeten. 17 procent av de tillfrågade malmöborna räknar med att lägga mellan 20 000 och 30 000 kronor per person under 2018. I Göteborg och Stockholm är det endast 11 respektive 9 procent som planerat att lägga samma summa på resor under det här året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum