Underhållsarbeten i påsk påverkar tågtrafiken

I påsk stundar underhållsarbeten på järnvägen. Bussar ersätter på de sträckor som påverkas. Bild: Thomas Harrysson.

Färre arbetspendlare åker tåg under påsk. Därför passar Trafikverket på att förbättra järnvägen, något som är nödvändigt för att rusta banorna för dagens trafik och framtidens behov. Så här påverkas kollektivtrafiken.

Under påsken genomför Trafikverket flera underhållsarbeten för att förbättra kapaciteten på järnvägen. Buss ersätter de tåg som inte kör. För Västtrafiks kunder innebär det att restiderna kan bli något längre än vanligt och att resan kan innebära ett extra byte. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren och vara ute i lite extra god tid.

Följande tågsträckor påverkas:

Västtågen: Göteborg-Älvängen och Göteborg-Vänersborg-Åmål
Tågen vänder vid Gamlestaden station natten till söndag, kl. 00:00 fram till kl 18.00 på söndagen. Hänvisning till spårvagn från Gamlestads torg.

Västtågen: Göteborg-Strömstad
Tåget vänder i Ytterby natten till lördag, kl 00.00, till måndag kl. 24:00. Bussersättning på sträckan Ytterby-Göteborg-Ytterby.

Västtågen: Göteborg-Alingsås
Tåget vänder i Partille torsdag kväll, fredag och måndag, bussersättning på sträckan Partille-Göteborg-Partille.

Tåget är inställt hela sträckan Göteborg-Alingsås lördag-söndag, bussersättning på sträckan Alingsås-Göteborg-Alingsås.

Västtågen: Göteborg-Skövde/Nässjö
Tåget vänder i Alingsås torsdag kväll, fredag och måndag, bussersättning på sträckan Alingsås-Göteborg-Alingsås.

Göteborg-Skövde/Nässjö vänder i Vårgårda lördag och söndag, bussersättning på sträckan Vårgårda-Göteborg-Vårgårda.

Västtågen: Göteborg-Mariestad
Tåget vänder i Floda fredag och måndag, bussersättning på sträckan Floda-Göteborg-Floda.

Göteborg-Mariestad vänder i Herrljunga lördag och söndag, bussersättning på sträckan Vara-Göteborg-Vara.

Fakta: Så kör kollektivtrafiken i påsk
Under påskhelgen anpassas all kollektivtrafik efter helgdagarna.

Skärtorsdag 29 mars: som en torsdag med nattrafik.
Långfredag 30 mars: som en söndag med nattrafik.
Påskafton 31 mars: som en lördag med nattrafik.
Påskdagen 1 april: som en söndag.
Annandag påsk 2 april: som en söndag.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se