Underhållsarbeten påverkar tågtrafiken i påsk

Färre arbetspendlare åker tåg under påsk. Därför passar Trafikverket på att förbättra järnvägen, något som är nödvändigt för att rusta banorna för dagens trafik och framtidens behov.

Under påsken genomför Trafikverket flera underhållsarbeten som påverkar Västtrafiks tåg. Foto: Birgitta Lagerlöf Medialaget

Under påsken genomför Trafikverket flera underhållsarbeten för att förbättra kapaciteten på järnvägen. För Västtrafiks kunder innebär det att restiderna kan bli något längre än vanligt och att resan kan innebära ett extra byte. På vissa håll ersätter buss de tåg som inte kör. Resenärer uppmanas söka sin resa i Reseplaneraren och vara ute i lite extra god tid.

Under påskveckan ersätts vissa tåg med buss.

Följande sträckor påverkas:

Västtågen Mölnlycke-Göteborg
Tågen är inställda på sträckan Mölnlycke-Göteborg, Göteborg-Mölnlycke onsdag och torsdag klockan 10.00-14.00. Det beror på ett växelarbete vid Göteborg C. Resande hänvisas till ordinarie linjetrafik.

Västtågen Kungsbacka-Göteborg
Kungsbackapendeln kör halvtimmestrafik.

Västtågen Säffle-Mellerud
Tågen är inställda på sträckan Säffle-Mellerud fredag klockan 18.10-söndag klockan 18.00. Det beror på ett broarbete på Köpmannebro. Tågen ersätts med buss.

Västtågen Göteborg-Ytterby
Tågen är inställda på sträckan Göteborg-Ytterby lördag och söndag klockan 00.00-24.00. Det beror på ett arbete på Marieholmsbron. Tågen ersätts med buss.

Västtågen Göteborg-Älvängen
Alependeln är inställd på sträckan Göteborg- Gamlestaden station lördag och söndag klockan 00.00-24.00. Resande hänvisas till ordinarie linjetrafik.

Västtågen Varberg-Borås
Totalstopp i Varberg torsdag-måndag klockan 22:00-11:00. All tågtrafik vänder i Veddige. Buss/taxi ersätter sträckan Veddige-Varberg.

Indragna hållplatser i Stenungsund
Torsdag den 18 april klockan 12:00 – 18:00 är flera hållplatser i Stenungsund indragna för Stenungsund Express på grund av förväntade köer inför påskhelgen. Stenungsund Express kör inte på sträckan Stora Höga station - Stenungstorg i riktining mot Stenungsund.

Många resande till Bohuslän påverkar kollektivtrafiken
Det är många som vill resa med Västtrafik till Bohuslän under påskhelgen vilket gör att bussarna kan bli fullsatta. Västtrafik försöker sätta in så mycket förstärkningstrafik som är möjligt. Resenärer uppmanas vara ute i god tid och räkna med längre restid.

Så kör kollektivtrafiken i påsk:
Under påskhelgen anpassas all kollektivtrafik efter helgdagarna.

Skärtorsdag 18 april: körs som en torsdag med nattrafik.
Långfredag 19 april: körs som en söndag med nattrafik.
Påskafton 20 april: körs som en lördag.
Påskdagen 21 april: körs som en söndag.
Annandag påsk 22 april: körs som en söndag

Debatt: Förarbristen måste tas på allvar18.3.2019 14:02:00 CETPressmeddelande

Idag infaller bussförarens dag, den dag på året då vi lyfter fram alla de människor som håller stora delar av vår kollektivtrafik rullande. Men samtidigt som allt fler reser tillsammans står branschen inför stora utmaningar. Fram till 2020 måste vi anställa 1 400 nya bussförare för att inte kollektivtrafiken ska stanna. Nu behövs kraftfulla åtgärder för att lösa förarbristen, skriver Lars Backström, vd på Västtrafik och Christer Pettersson, ordförande i Västra Sveriges Bussbranschförening.