Underkänt för partiernas digitaliseringspolitik

Den digitala transformationen har lyst med sin frånvaro i partiledardebatterna och i flera fall även i partiernas valplattformar inför valet den 11 september. Fyra av de åtta riksdagspartierna saknar helt referenser till någon digitaliseringspolitik i sina valmanifest eller information online.

-Det är anmärkningsvärt att hälften av våra partier inte har en uttalad digitaliseringsagenda eller ett digitalt ledarskap. Det är en av de absolut viktigaste krafterna i samhället idag och den digitala transformationen påverkar oss alla. Vi behöver styrning och vi behöver politiker som förstår hur viktigt det är med digitalisering. Det är nu vi bestämmer hur framtidens samhälle ser ut vad gäller bland annat AI, säger Peter Hellgren som är vd på Consid och en av rapportförfattarna.

Rapporten går igenom alla partiers valplattformar och den information som finns online och handlar om digitalisering. Där det helt har saknats information har ett frågeformulär skickats ut till partierna. Rapporten har även gjort en genomlysning av de motioner som lagts in av riksdagsledamöterna den senaste mandatperioden. En analys är även gjord av de partiledardebatter som genomförts i SVT, SR, Expressen och Aftonbladet.

Resultatet visar att Liberalerna är det parti som har den mest gedigna digitaliseringspolitiken. Partiet utgår dessutom från den egna ideologin, liberalismen, och värnar om den personliga integriteten, något som de andra partierna inte har adresserat. Även Moderaterna lyfter från digitaliseringen som en viktig fråga och fokuserar på en politik som gynnar innovation och AI. Centern har en uttalad digitaliseringsstrategi med flera bra idéer.

Socialdemokraternas tyngdpunkt ligger på ”bredband åt alla i hela landet” och saknar idéer och digitalt ledarskap.

Sämst resultat fick Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Valplattformarna saknar visioner och ledarskap kring den digitala transformationen. Argumenten och förslagen är tidlösa och hade lika gärna kunnat gälla 2002, som 2022. Att miljöpartiet inte anammar Ai och digitaliseringens kraft för att uppnå målen i Agenda 2030 förvånar.

Peter Hellgren, vd Consid.

-Om Sverige ska bli bäst i världen på att tillvara digitaliseringens möjligheter krävs mycket tydligare politik och ledarskap. Det är nedslående att konstatera att så lite av debatterna och förslagen kretsar kring digitaliseringens omdanande kraft, säger Peter Hellgren.

LÄS RAPPORTEN HÄR.

Consid är ett av Nordens snabbast växande företag och erbjuder helheltslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och finns idag på 35 orter i Sverige och i Oslo, Norge. Företaget omsatte år 2021 över 1,5 miljarder kronor och går i år mot det starkaste året någonsin.