Underskott för primärvården i Landstinget Kalmar missgynnar privata vårdcentraler

I 19 av 21 landsting går landstingens egna vårdcentraler med underskott. I Landstinget Kalmar handlar det om underskott på 4,6 procent. Utvecklingen går i fel riktning.

Karin Liljeblad

En ny granskning visar att landstingets primärvård flera år på raken går med stora förluster vilket snedvrider konkurrensen mellan offentlig och privat driven vård. De stora och återkommande underskotten hos landstingsdrivna vårdcentraler visar att ersättningen sätts för lågt.

- Vårdcentralerna som landstinget driver får i praktiken mer pengar till sin verksamhet när de tillåts gå med förlust. Det missgynnar de privat drivna vårdcentralernas patienter. Landstinget måste ge patienterna samma förutsättningar till god vård, oavsett vilken vårdcentral som de har valt, säger Karin Liljeblad, näringspolitisk expert Vårdföretagarna.

I åtta landsting och regioner - Gotland, Jämtland Härjedalen, Kalmar, Norrbotten, Skåne, Västernorrland, Västerbotten och Örebro - är underskotten 4 - 10,5 procent. I relation till budget är problemen störst i Jämtland Härjedalen.

Karin Liljeblad, 072-552 66 35
Näringspolitisk expert Vårdföretagarna