Underskott för staten i juni 2021

Underskott för staten i juni 2021

Statens betalningar resulterade i ett underskott på 34,0 miljarder kronor i juni. Det varett mindre underskott än Riksgäldens prognos där underskottet beräknades till 35,3 miljarder kronor. Skillnaden förklaras av att Riksgäldens nettoutlåning var lägre än förväntat, vilket motverkade att det primära saldot samtidigt var lägre än i prognos.

Det primära saldot var 1,7 miljarder kronor lägre än i prognos. Det beror främst på att skatteinkomsterna var ca 3,7 miljarder kronor lägre än beräknat. Samtidigt var dock flera myndigheters utgifter, däribland Skolverkets och Sidas, lägre än beräknat, vilket delvis motverkades av att EU-avgiften var högre än beräknat.

Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 2,7 miljarder kronor lägre än i prognos. Det beror främst på högre inlåning från Pensionsmyndigheten.

Räntebetalningarna på statsskulden var 0,2 miljarder kronor lägre än prognos.

För tolvmånadersperioden till och med juni 2021 visade statens betalningar ett underskott på 98,9 miljarder kronor.

Statsskulden uppgick till 1 227 miljarder kronor i slutet av juni.

Utfallet för juli 2021 publiceras den 6 augusti kl. 09.30.

Preliminärt datum för publicering av nya prognoser för åren 2021–2023 är den 27 oktober.

Pressfunktionen, 08 613 47 01

Statens budgetsaldo och nettolånebehov1 (miljoner kronor)
UtfallPrognosDifferensAck. diff.2Utfall 12-mån
Budgetsaldo-33 997-35 2551 2581 259-98 858
Nettolånebehov33 99735 255-1 258-1 25998 858
Primärt saldo337 55435 8651 6904 065107 953
Nettoutlåning till myndigheter m.fl.4-7 590-4 879-2 711-4 593-20 846
Räntor på statsskulden4 0334 269-236-73211 751
- Ränta på lån i svenska kronor3 9544 114-160-57714 074
- Ränta på lån i utländsk valuta-53-29-25-22-670
- Realiserade valutakursdifferenser132184-51-133-1 653
1 Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken.
2 Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos.
3 Nettot av statens primära utgifter och inkomster.
4 Nettot av myndigheter med fleras in- och utlåning i Statens internbank. Nettoutlåningen innehåller såväl löpande statlig verksamhet som tillfälliga poster, vilka kan beslutas med kort varsel. In- och utlåningen påverkar nettolånebehovet och statsskulden, men omfattas inte av det statliga utgiftstaket.

Statistik om nettolånebehovet, statens upplåning och statsskulden:

Det månatliga utfallet av statens nettolånebehov ingår i Sveriges officiella statistik.

Riksgälden publicerade sin senaste prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning den 27 maj: Statsupplåning prognos och analys 2021:2

Bilaga

Stockwik tillträder Sundisol22.10.2021 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockwik Förvaltning AB (publ) har per idag den 22 oktober 2021 tillträtt Sundisol Aktiebolag och den fastighet från vilken Sundisols verksamhet bedrivs. Samtliga aktier i Sundisol och fastighetsbolaget har förvärvats. Tillträdet är i enlighet med det avtal om förvärv som ingicks och offentliggjordes den 20 oktober 2021. Sundisol är ett bolag med inriktning på installation av akustikplattor och undertak. Sundisol är beläget i Sundsvall och omfattar 11 anställda. Verksamheten har bedrivits sedan 1973. Sundisols omsättning och EBITDA-resultat uppgick för den senaste tolvmånadersperioden per 30 september 2021 till drygt 23,4 MSEK respektive 3,8. Fastighetsbolagets hyresintäkter och EBITDA-resultat uppgick för den senaste tolvmånadersperioden per 30 september 2021 till 0,7 MSEK respektive 0,6. Köpeskillingen för Sundisol uppgår till 17,0 MSEK på skuldfri basis vilket beräknas motsvara en multipel om 4,1x EV/EBITDA, varav 15 MSEK erläggs kontant och 2 MSEK genom revers med 3 års löptid och