Undersökning: Tusenlappen gör stor skillnad för två tredjedelar av pensionärerna i Stockholms län

En tusenlapp mer i pension varje månad skulle göra stor skillnad för ekonomin hos två tredjedelar av pensionärerna i Stockholms län, enligt PRO:s senaste Pensionärsbarometer. Många nyblivna pensionärer får i dag ut mindre än hälften av den lön de tidigare haft i inkomstpension.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

– PRO tycker att det är glädjande att flera partier ser behovet av att stärka pensionärernas ekonomi – särskilt i tider av skenande matpriser, höjd inflation och ökade levnadskostnader. Många av våra medlemmar upplever att en extra tusenlapp skulle göra stor skillnad för deras ekonomiska situation, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO.

PRO:s Pensionärsbarometer undersöker medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer. Den senaste medlemsundersökningen visar att 1 000 kronor extra i pension per månad skulle göra mycket eller ganska stor skillnad för 66 procent av de tillfrågade i Stockholms län. Två politiska förslag ligger just nu på bordet för att stärka ekonomin för de som har lägst pensioner. Ett skattefritt garantitillägg från S, V och MP står mot höjd garantipension och höjt bostadstillägg från M, SD, KD och L.

– Vi har tagit ställning för garantitillägget som ger en rejäl höjning av inkomsterna för dem som har det sämst ställt, oftast kvinnor. Också med förslaget från M, SD, KD och L förbättras ekonomin för de sämst ställda, men garantitillägget är mer träffsäkert och hjälper snabbast flest pensionärer, säger Christina Tallberg.

PRO är en självständig, partipolitisk och religiöst obunden organisation som alltid utgår från äldres behov och intressen. Ett av uppdragen från medlemmarna är att påverka samhällsutvecklingen för att förbättra pensionärers levnadsvillkor.

– På sikt krävs fler åtgärder för att stärka pensionssystemet. Förslaget om en gas i pensionssystemet är viktigt och avgifterna till pensionssystemet bör höjas. Vi hoppas att samtliga partier i riksdagen och pensionsgruppen sätter sig ner och diskuterar hur den allmänna pensionen ska höjas, säger Christina Tallberg.

Om Pensionärsbarometern:
PRO:s Pensionärsbarometer undersöker allmänhetens och de egna medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer. Den webbaserade undersökningen till medlemmar i åldern 65 år och uppåt genomfördes under 2–15 maj 2022. 6083 personer över 65 år i Stockholms län svarade på frågan med följande resultat.Avrundning kan göra att summan av svaren inte blir 100 procent.

Vilken skillnad skulle 1 000 kronor extra i pension varje månad innebära för din ekonomi?

Mycket stor skillnad: 27 procent

Ganska stor skillnad: 39 procent

Ganska liten skillnad: 24 procent

Mycket liten skillnad: 8 procent

Tveksam, vet ej: 1 procent

Sten Söderberg, pressekreterare, telefon: 08-701 67 10, e-post: sten.soderberg@pro.se.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.