Undersökning visar: Resebranschen värst drabbad - åtta av tio permitterade

Bland resebyråer och researrangörer råder en permitteringsgrad på 83% i en undersökning som SRF nyligen låtit göra. Tillväxtverkets egna siffror pekar åt samma håll. Detta skall jämföras med genomsnittet i Sverige på 12% och en annan hårt drabbad bransch, hotell och restaurang, som har 42% av de anställda permitterade.

– Tillväxtverkets och våra siffror visar med all önskvärd tydlighet att resebranschen är värst drabbad, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF. Dessutom har drygt en tredjedel av de anställda inom resebyråer och arrangörer blivit uppsagda eller varslade. En bransch vi kan jämföra oss med, hotell och restaurang, har halva andelen permitterade jämfört med vår bransch. SRF har till regeringen lämnat åtskilliga förslag för att rädda arbetstillfällen. Inga åtgärder från regeringen har ännu presenterats. Danmark och Norge, liksom flertalet andra länder i Europa, har redan implementerat olika former av stöd specifikt för resebranschen. – Regeringen lät innan midsommar meddela att några åtgärder för att lösa resebranschen akuta situation inte var aktuella för tillfället. Senaste ändringsbudgeten togs veckan efter midsommar och nu är riksdagen på ledighet. Detta riskerar att arbetstillfällen flyttar inte bara till våra grannländer utan även till andra ställen i världen, fortsätter Didrik von Seth. Sverige kommer därmed att gå miste om tusentals arbetstillfällen. Fakta – Permitteringsgrad per bransch* - Resebyrå och researrangör 83% - Hotell och restaurang 42% - Reklam och marknadsföringsbyråer 39%. - Genomsnitt 12% * SRF egna undersökning samt Tillväxtverket Om SRF Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.