Svenska JägareförbundetSvenska Jägareförbundet

Undvik att göra om misstagen – inför årlig jakt på lodjur

Såväl rådjurs- som lodjursstammen kraschade i Uppsala län, eftersom myndigheterna inte snabbt nog ökade jakten på lodjuren. Samma mönster sågsi i flera andra Mellansvenska län. – Nu ökar lodjursstammen snabbt i södra Sverige och därför behövs en årlig jakt, säger Mikael Samuelsson, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd.

Lodjuren ökar snabbt i antal. Foto Mostphotos/ Peter W Eriksson

Idag finns det ett stort utrymme för att tillåta jakt på lodjur i hela Sverige. Dock har staten infört en miniminivå per län innan jakt kan tillåtas. Denna nivå vill nu regeringen ta bort efterom den låser fast förvaltningen.

– Den begränsar möjligheterna att bara förvalta lodjuren. Istället för en stor försiktighet och återhållsamhet behövs det införas en försiktig jakt i alla län för att kunna påbörja den förvaltning som stammen kräver, säger Mikael Samuelsson

Idag finns det över 1 100 lodjur i landet och utrymmet ner till referensvärdet är över 230 djur. Dock kan inventeringssiffrorna underskatta stammens verkliga storlek rejält, eftersom en bra inventering kräver goda snöförhållanden, vilket det inte varit.

– Myndigheterna har haft en alltför försiktig hantering av lodjursstammen tidigare, vilket lett till att stammen ökat snabbt för att sedan krascha när det viktigaste bytesdjuret, rådjuret, minskat kraftigt. Vi vill inte att samma misstag görs ytterligare en gång. Därför behöver myndigheterna införa en årlig jakt på lodjur redan nu, säger Mikael Samuelsson.

Mikael Samuelsson ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd, 070-321 0436

Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig, 070-330 0658

Lodjuren ökar snabbt i antal. Foto Mostphotos/ Peter W Eriksson

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 157 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet får bidrag från Viltvårdsfonden för att leda delar av den praktiska jakten och viltvården i Sverige.

Samhällets acceptans för jakt och viltvård - Sveriges Vildnads seminarium 202016.10.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

​Äntligen - på måndag börjar älgjakten i norr!2.9.2020 15:30:00 CESTPressmeddelande

Tidigt på morgonen den 7 september tar tusentals jägare i norr plats i jakttornen för att kanske få skott på en av de cirka 80 000 älgar som kommer fällas under årets älgjakt. -Det här är årets bästa vecka, när man får träffa gamla jaktkamrater, koppla av från vardagen och komma ut i skogen igen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent hos Svenska Jägareförbundet i norr. Björn är en av alla de cirka 300 000 jägare som fyller termosen med kaffe, packar ner grillkorv och rökt viltkorv, sätter pejlen på sin karelska björnhund och ger sig ut i skogen på måndag morgon. Han arbetar till vardags med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige. På agendan nu är att få bevara den lokala förvaltningen och få till en bättre kvalitet i älgstammen. -Älgstammen är ungefär lika stor som i fjol, så vi kommer förmodligen fälla samma antal även i år, tillägger han. Älgjakten är helig för de flesta jägare här i norr anser Björn och ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamm

​Pandemin kan göra fler till jägare12.8.2020 08:43:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin gör att vi ska träffas utomhus och hålla avstånd till varandra. – Jakt är extra mycket rätt, just nu. Du lär dig mer om naturen, får uppleva spännande saker, samt får närproducerat hållbart och klimatsmart kött. Och du kan göra det trots en pågående pandemi. Intresset för att börja jaga kommer troligen att öka i höst, säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Det går bra för Sveriges mest hotade fågel – fjällgåsen2.7.2020 08:50:00 CESTPressmeddelande

Fjällgåsen var i princip utrotad. Men under de tio senaste åren har ett febrilt arbete från Projekt Fjällgås inneburit att stammen av fjällgäss ökar. Fjällgåsen var i stort sett bara ett minne. I Arjeplogsfjällen fanns endast en spillra kvar. Problemet var att gässen ofta dog utmed sin vanliga flyttväg till övervintringsområdena i Grekland och Asien. Redan i slutet av 1970-talet påbörjade Svenska Jägareförbundet Projekt Fjällgås för att rädda fågeln, som anses globalt hotad. Åtgärderna bestod bland annat av uppfödning och utsättningar. Men det var en vågad idé om att få gässen att övervintra runt Holland istället, som har varit nyckeln till att stammen nu ökar. – Man använde vitkindade gäss som adoptivföräldrar i Arjeplogsfjällen, och de tog med sig sina fjällgåsungar till Holland. Idag övervintrar fjällgässen i Holland och även Tyskland. Dödligheten under flyttningen är nästan ingen alls, säger Niklas Liljebäck som är projektkoordinator på Svenska Jägareförbundet. Under de närmsta dag