Undvik avgifter och räntor - ett alternativ som blir mer populärt

Många svenskar har i dag flertalet mindre lån hos olika långivare. Det är en situation som kan leda till högre kostnader. Ett alternativ är då att samla lånen hos en och samma bank eller låneinstitut och på så sätt sänka kostnaderna för lånen.

För många svenskar så är det ett faktum att man har ett antal lån hos olika långivare. Det handlar ofta om mindre lån som tagits vid olika tillfällen. En orsak till att man har spritt sina lån är att man tittat på olika erbjudanden och valt det som har varit mest fördelaktigt just då. Dock kan det vara så att kostnaderna ökar då man har en spridning på sina lån.

Dels handlar det om att mindre lån ofta, men inte alltid, har en högre ränta än lån på större summor. Det beror på att mindre lån betalas av på kortare tid och då behöver långivarna ta ut en högre ränta för att täcka sina omkostnader kring lånet samt för att göra en vinst.

Detta bör du tänka på

Om du funderar på att samla dina lån så bör du läsa på om det först. En bra start är att läsa en av de guide till samla lån som finns tillgängliga online. I dessa guider kan man få mer information samt att kunna jämföra olika långivares erbjudanden.

När man samlar lån så tar man ut ett nytt, större lån för att täcka de mindre lån man har sedan tidigare. Tanken är att man då ska kunna få en mer fördelaktig ränta. Men även att de kringkostnader som finns kring lån ska kunna reduceras. Ett exempel är om det finns en månadsavgift som är återkommande. Istället för att betala flera månadsavgifter till olika långivare så betalar man bara en.

Man bör även räkna på om det faktiskt blir billigare. Ett tips är att titta på totalkostnaden. Alltså den summa man kommer ha betalat tillbaka när lånet är helt avbetalt. Jämför den sammanlagda totalsumman för de lån man har idag med totalsumman för det större lånet, på så sätt kan man se om det är någonting man kommer att tjäna på.

Hitta rätt och spara pengar

Om man kommer fram till att en långivare har ett erbjudande som innebär att man får en lägre totalkostnad än vad man har idag, så är möjligheten att kunna spara en peng stor. Tanken är då att de pengar man sparar på grund av lägre kostnader kring lånet exempelvis kan sättas in på ett sparkonto eller investeras. Men det kan också vara så att de får täcka andra utgifter man har.

Det är dock viktigt att komma ihåg att lån alltid innebär att man binder upp sig och att man ska betala en summa varje månad. Detta innebär för dig som låntagare att det kommer belasta din ekonomi under en period. Oavsett om det är ens första lån eller ett lån för att samla andra lån under, så bör man räkna titta över sin budget för att se hur det kommer påverka ens privatekonomi.

Laddningsbox.se - kunskapsportalen som hjälper konsumenter att hitta rätt elbilsladdare18.8.2021 14:53:39 CEST | Pressmeddelande

Den nya elbilstrenden växer sig allt starkare efter att allt fler konsumenter satsar på ett mer klimatvänligt liv. Samtidigt som fler elbilar säljs går också försäljningen av laddboxar nu upp till rekordhöjder. Men att som konsument hitta rätt i djungeln av laddboxar är fortfarande svårt. Antalet installationsföretag och laddenheter på marknaden blir allt fler och att som konsument hitta rätt typ av laddbox blir allt mer krångligt.