Ung Luleingenjör prisas för förenklad metod att göra bioaska till gödsel

25-åriga Albin Nilsson från Luleå tekniska universitet får Lilla Polhemspriset på 50 000 kronor, som Sveriges Ingenjörer delar ut för bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen.

Foto. Sören Back

Albin Nilsson har haft inriktningen förnybara produkter och bränslen och undersökt metoder för att göra bioaska bättre lämpad som gödningsmedel.

I en ny reningsprocess, där rå biogas förädlas till biogas av fordonskvalitet med hjälp av aska, bildas även karbonatiserad aska. Denna biprodukt har visat sig vara lämplig som gödsel i skog och natur. Problemet är dock bland annat att det dammar och är svårt att sprida. Albin Nilsson har nu visat hur man kan binda bioaskan i kornform, granulera, och därmed undvika dessa problem.

Den viktigaste upptäckten var att den karbonatiserade askan var relativt enkel att granulera, med enkla metoder. Resultaten är ett stort steg framåt i utvecklingen av granuleringsprocessen.

Examensarbetet ”Wet granulation of Carbonised Bio-ash” gjordes vid institutionen för Samhällsbyggnad och naturresurser vid Luleå tekniska universitet, i samarbete med företaget SP Processum i Örnsköldsvik.

Albin Nilsson, född 1992 i Örnsköldsvik, bor nu i Sundsvall där han arbetar som utvecklingsingenjör på SCA:s pappersbruk i Ortviken.

Lilla Polhemspriset utdelas varje år av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete vid civilingenjörsutbildningen. Årets pris utdelas vid Polhemsfesten i Stockholm den 19 oktober, då Sveriges Ingenjörer även delar ut det stora Polhemspriset 2017.