Ung, svensk regissör uttagen till internationell filmfestival
Kortfilmen Wasteland skildrar en brusten relation mellan två män och om den känslomässiga bearbetningen, eller snarare icke-bearbetningen, av detta. Handlingen kretsar kring två personers samtal om livet där huvudkaraktären i samtalet inser att han aldrig tillåtit sig att känna sorg efter ett smärtsamt uppbrott.
Wasteland visades för första gången under en reklampaus på TV4 den 2 februari i år som en del av Halebop Creative Call, ett initiativ som vill ge utrymme för unga kreatörer och stötta deras arbete. Under 2018/2019 låter Halebop en ny kreatör i månaden – från neonkonstnärer och muralmålare till komiker och klädskapare – skapa åt dem, för att utmana synen på vad som är reklam och vem som skapar den.
Wasteland har redan rönt stor uppmärksamhet, både i Sverige och internationellt. Förutom visningen i TV4 har den vunnit pris i kategorin bästa drama på CineYouth Film Festival i Chicago och kommer i höst att visas på Chicago International Film Festival, en av de äldsta filmfestivalerna i Nordamerika. Nu står det alltså klart att den dessutom blivit uttagen till The 13th Annual National Film Festival for Talented Youth (NFFTY 2019), en årlig filmfestival för unga talanger som hålls i Seattle.
– Det känns fantastiskt kul att Wasteland lever vidare och fortsätter att nå ut till ny publik runt om i världen. Extra mycket när det handlar om en av världens största filmfestival för unga filmskapare, säger Gustav Bondeson.
Gustavs filmskapande har fått stor uppmärksamhet under 2019, men den självlärde och lovande regissören från Halmstad har skapat filmer sedan åttaårsåldern. Idag består hans portfolio av flera kortfilmer, men han har också hunnit regissera reklamfilmer för Adidas, Spotify och Way Out West samt musikvideos för artister som Jireel. Utgångspunkten har alltid varit att berätta historier och väcka känslor.
– Fröet till Wasteland fick jag när jag fick frågan “vad är det värsta du varit med om?”. Jag, och många i min närhet, har många gånger förminskat våra egna känslor och valt att inte prata vidare om dem. Med Wasteland vill jag hylla känslor, men också få fler att låta det jobbiga få ta den tid det faktiskt behöver, säger Gustav Bondeson.
Se Wasteland samt läs mer om Halebop Creative Call här:
https://www.halebop.se/creativecall/gustavbondeson
Se samtliga bidrag eller läs mer om NFFTY 2019 här:
https://www.nffty.org/
Kontakter
Gustav Bondesson, regissör, gustav@north56.se, 076-391 31 22
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se, 072-540 66 60
Bilder
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
Varannan person stör sig på telefonsamtalen i det offentliga rummet19.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Trängsel, förseningar och inte minst högljudda telefonsamtal i kollektivtrafiken är vardag för många. Samtalsrapporten, framtagen av Halebop, har tittat närmre på svenskarnas mobilvanor och hittat att drygt varannan person stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet. Detta samtidigt som samma rapport visar att telefonsamtalet har positiva effekter på människans välmående.
Halebop botar Sveriges telefonskräck – 5 tips från psykologer24.8.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Nästan varannan person, 48 procent, mellan 18–29 år känner obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Telefonskräcken är ett faktum och kan vara riktigt jobbig. I Samtalsrapporten analyserar psykologerna Björn Hedensjö och Angela Ahola fenomenet telefonskräck – och delar med sig av fem steg för att bli av med skräcken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum