Ung, svensk regissör uttagen till internationell filmfestival

21-åriga Gustav Bondeson är det nya, svenska stjärnskottet på regihimlen. Hans internationellt prisbelönta kortfilm Wasteland har blivit uttagen till The 13th Annual National Film Festival for Talented Youth (NFFTY 2019), en av världens största filmfestivaler för unga filmskapare. Filmen hade Sverigepremiär tidigare i år som en del av Halebops satsning Creative Call.

Gustav Bondeson

Kortfilmen Wasteland skildrar en brusten relation mellan två män och om den känslomässiga bearbetningen, eller snarare icke-bearbetningen, av detta. Handlingen kretsar kring två personers samtal om livet där huvudkaraktären i samtalet inser att han aldrig tillåtit sig att känna sorg efter ett smärtsamt uppbrott.

Wasteland visades för första gången under en reklampaus på TV4 den 2 februari i år som en del av Halebop Creative Call, ett initiativ som vill ge utrymme för unga kreatörer och stötta deras arbete. Under 2018/2019 låter Halebop en ny kreatör i månaden – från neonkonstnärer och muralmålare till komiker och klädskapare – skapa åt dem, för att utmana synen på vad som är reklam och vem som skapar den.

Wasteland har redan rönt stor uppmärksamhet, både i Sverige och internationellt. Förutom visningen i TV4 har den vunnit pris i kategorin bästa drama på CineYouth Film Festival i Chicago och kommer i höst att visas på Chicago International Film Festival, en av de äldsta filmfestivalerna i Nordamerika. Nu står det alltså klart att den dessutom blivit uttagen till The 13th Annual National Film Festival for Talented Youth (NFFTY 2019), en årlig filmfestival för unga talanger som hålls i Seattle.

– Det känns fantastiskt kul att Wasteland lever vidare och fortsätter att nå ut till ny publik runt om i världen. Extra mycket när det handlar om en av världens största filmfestival för unga filmskapare, säger Gustav Bondeson.

Gustavs filmskapande har fått stor uppmärksamhet under 2019, men den självlärde och lovande regissören från Halmstad har skapat filmer sedan åttaårsåldern. Idag består hans portfolio av flera kortfilmer, men han har också hunnit regissera reklamfilmer för Adidas, Spotify och Way Out West samt musikvideos för artister som Jireel. Utgångspunkten har alltid varit att berätta historier och väcka känslor.

– Fröet till Wasteland fick jag när jag fick frågan “vad är det värsta du varit med om?”. Jag, och många i min närhet, har många gånger förminskat våra egna känslor och valt att inte prata vidare om dem. Med Wasteland vill jag hylla känslor, men också få fler att låta det jobbiga få ta den tid det faktiskt behöver, säger Gustav Bondeson.

Se Wasteland samt läs mer om Halebop Creative Call här:

Se samtliga bidrag eller läs mer om NFFTY 2019 här:

Gustav Bondesson, regissör, gustav@north56.se, 076-391 31 22
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se, 072-540 66 60