Unga Journalistpriset 2020 drar igång

”Unga Journalistpriset” växlar upp. Det stora intresset för tävlingen bland elever och lärare gör att Aftonbladet, Mediekompass och Mobile Stories i år satsar ännu hårdare för att ge fler elever möjlighet att delta – och därmed stärka ungas intresse, kunskap och engagemang för journalistik.

Aftonbladet, Mediekompass och Mobile Stories satsar i år ännu hårdare för att ge fler elever möjlighet att delta i Unga Journalistpriset.

Under premiäråret 2019 skickade elever på högstadiet och gymnasiet in sina bidrag och lyfte en lång rad viktiga frågor. Vinnare blev 18-åriga Rebecka Ax från Västbergslagens utbildningsförbund, med en debattartikel om de kostnader som unga och deras föräldrar förväntas ha råd med när det är dags att ta studenten.

För att vara med och tävla om ”Unga Journalistpriset” ska eleverna skapa text och bild, eller film, i form av en debattartikel, ett personporträtt eller ett reportage. Tävlingen är öppen fram till 6 november. Därefter påbörjar juryn arbetet för att utse årets vinnare.

– För oss på Aftonbladet är det viktigt att vara med och bidra till att unga blir intresserade av att göra journalistik, men det handlar också om att vi vill bygga en relation till en ny generation mediekonsumenter. Det tror vi görs bäst genom att lyssna på dem, prata med dem och låta dem delta. För mig är ”Unga Journalistpriset” en spännande del i det arbetet, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt.

Unga Journalistprisets sajt kan eleverna också ta del av tips från flera av Aftonbladets reportrar, och under hösten kommer flera profiler från tidningen att dela med sig av goda råd till den som vill skicka in ett tävlingsbidrag.

– Efter att ha sett den enorma potentialen i förra årets bidragsskörd från ungdomar satsar Mobile Stories, Mediekompass och Aftonbladet på att i år göra tävlingen ännu större. Vi har också förlängt perioden för inlämningar så att fler ska ha möjlighet att vässa sina bidrag ytterligare, säger Jenny Sköld på Mobile Stories.

Det vinnande bidraget publiceras i Aftonbladet. Hela klassen får också 10 000 kronor för att kunna resa till Stockholm och göra ett studiebesök hos Sveriges största nyhetssajt.

Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Tävlingen Unga Journalistpriset drivs av Mobile Stories, Mediekompass (tidigare Tidningen i skolan) och Aftonbladet. Tävlingen syftar till att träna unga i att ta större plats i samhällsdebatten samt fördjupa ungas källkritiska tänkande.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.