Unga mest skadedrabbade när svenskar firar jul och nyår utomlands

Många drömmer om lata dagar i solen så här års, men på SOS International – som hjälper nordiska resenärer som råkar ut för olyckor och sjukdomar – jobbas det för högvarv medan svenskarna firar jul och nyår utomlands. Thailand är det land där överlägset flest unga skadas under nyårsveckan.

SOS Internationals larmcentral kommer att ha fullt upp under jul och nyår. De senaste tre åren har cirka 2 000 svenskar varje år behövt hjälp när de blir sjuka eller skadas under jul- och nyårssemestern. Thailand är favoritdestinationen, vilket också märks i skadestatistiken.

Thailand favoritresmål – och det vanligaste olyckslandet

Thailand är det vanligaste olyckslandet bland svenska resenärer över jul och nyår. Under julveckan förra året var 26 procent av alla fall hos SOS International relaterade till svenska resenärer i Thailand. Veckan därpå – det vill säga under nyårsveckan – steg siffran till 27 procent.

Antalet svenskar som blir sjuka eller skadas utomlands i december har ökat med tio procent sedan 2016. Under hela månaden handlar de flesta fall om barn som skadar sig eller insjuknar. Detsamma gäller för vecka 52 (julveckan). Men detta förändras veckan när nyåret firas.

Unga råkar oftast illa ut

Av de svenskar som blir sjuka eller skadas under vecka 1 i Thailand är unga den största gruppen. Många av fallen på akutcentren handlar om ungdomar mellan 20 och 29 år. De utgör 17 procent. Den siffran har legat stabil de senaste åren.

En femtedel av fallen kräver sjukhusvistelse. I ett fåtal fall behövs ambulansflyg hem till Sverige.

Det vanligaste som svenskar i Thailand råkar ut för är maginfektioner, denguefeber, gallsten och frakturer. Medicinsk undersökning efter kontakt med giftiga djur som till exempel apor förekommer också.

–  ”Turistmage” eller på läkarspråk ’Gastroenteritis’ är en av de vanligaste diagnoserna tillsammans med andra infektioner. Många patienter blir inlagda med sjukdomen och ännu fler får sjukdomen utan att bli inlagda, säger Karin Tranberg, VD för SOS International.

Turistmage beror på bakterier i mat och vatten, eller bakterier man får i munnen från sina egna smutsiga händer.

Reseskydd i hemförsäkringen

Den som skadas eller blir sjuk under en högst 45 dagar lång resa får hjälp genom reseskyddet i sin hemförsäkring. Om man däremot skadar sig utan att ha en hemförsäkring kan de ekonomiska följderna bli förödande.

–  Med en hemförsäkring blir resan både tryggare och trevligare. Den gäller om du blir sjuk, råkar ut för en olycka eller blir bestulen på resan. Om du blir skadad eller sjuk ersätter försäkringen kostnader du får för läkarbesök, tandvård och mediciner, säger Jenny Rudslätt, försäkringsexpert på försäkringsbolaget If.

En tidigare undersökning som försäkringsbolaget If har tagit fram visar att en av tre unga mellan 18 och 29 år inte vet vilket reseskydd hemförsäkringen ger om något oväntat sker under utlandsvistelsen.

– Skulle det gå riktigt illa kostar ambulansflyg hem till Sverige från en olycka i Thailand över en miljon kronor. Har du ingen försäkring är det tyvärr du själv som betalar, tillägger Jenny Rudslätt.

– Det är trevligt för många att ge sig ut på resa, men det är viktigt att veta hur man ska hantera sjukdom på resmålet. Man ska kunna vara säker på att få den behandling som är nödvändig. Vi ser till exempel flera fall av överbehandling på orterna där man kan riskera onödiga undersökningar och behandlingar. För individen kan det resultera i en semester som förstörs av irrelevanta vistelser hos läkare eller på sjukhus, säger Karin Tranberg, VD på SOS International.

Help Me – läkare online

SOS International har tagit fram en medicinsk app som gäller i hela världen. Via appen kan man chatta eller använda video för att komma i kontakt med en läkare online. SOS:s personal kan boka läkartid och ge kontaktuppgifter och vägbeskrivning till läkarmottagning i appen. Unga tillhör den grupp som flitigast använder appen.

HelpMe-appen kan användas av den som är kund hos If.

Topp 3  vanligaste olycksländerna för svenskar som firar jul och nyår utomlands:

1. Thailand
  2. Spanien
  3. USA

Goda råd för att undvika ”turistmage”

• Tvätta händerna före alla måltider
  • Ät endast gatumat som förbereds framför dig och som är rykande het
  • Gör alltid en uppskattning om du anser att hygienen ser okej ut på restauranger och cafeer
  • Var uppmärksam på hygienen vid bufféer
  • Reagera snabbt på kräkningar och diarre

Goda råd mot myggburna sjukdomar

• Rådfråga dig i god tid före avresa med ditt vaccinationscenter gällande vaccinationer