Unga svenska förartalanger gör internationell debut i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring!

Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Porsche Carrera Cup Scandinavia är helgens utmanare i ett gigantiskt startfält fyllt till bredden av internationellt meriterade elitförare.

Robin Hansson och Pontus Fredricsson debuterar i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring kommande helg! De utmanar ett gigantiskt startfält med internationellt meriterade elitförare.

Spänningen kunde inte var högre inför årets femte race i Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av Porsches entyps-mästerskap som körs med 911 GT3 Cup på samma banor som Formel 1 under Grand Prix-helger i Europa och Nordamerika.

Den 28 juli avgörs seriens hemma-tävling på tyska Hockenheimring. Det blir en av säsongens verkliga höjdpunkter med ett gigantiskt startfält. Hela 32 bilar kommer till start och flera av världens snabbaste 911-förare finns på plats. Julien Andlauer leder just nu mästerskapet före de senaste två årens mästare Michael Ammermüller.

Mitt i myllret återfinns två unga svenska talanger från Porsche Carrera Cup Scandinavia som gör internationell debut på Hockenheim. Robin Hansson och Pontus Fredricsson, på andra respektive tredje plats i Carrera Cup, får nu visa vad de går för mot mycket kvalificerat motstånd och inför en krävande storpublik.

– Det ska bli roligt att få tävla mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!

Även Pontus Fredricsson ser fram mot utmaningen som väntar de svenska förarna i Baden-Württemberg den kommande helgen.

– Att mäta sig mot internationellt motstånd på Hockenheim blir en riktigt spännande erfarenhet, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.

Meningen var att även Hugo Andersson skulle köra Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring. Han har tyvärr varit med om en olycka under semestern och måste nu gå gipsad i fyra veckor.

– Jag är otroligt besviken men samtidigt glad att det inte blev värre, säger Hugo. Jag missar Supercup-tävlingen, men siktar på comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia redan till Gelleråsen. Jag önskar Robin och Pontus stort lycka till!

Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring sänds live på Viasat Motor och på streamingplattformen Viaplay nu på söndag. Starten går 11:25

–	Det blir en spännande erfarenhet att få möta internationellt motstånd på Hockenheim, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.
– Det blir en spännande erfarenhet att få möta internationellt motstånd på Hockenheim, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.
–	Det ska bli roligt att få köra mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!
– Det ska bli roligt att få köra mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på

Porsche introducerar nya 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet30.7.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den åttonde generationen av 911-serien utökas nu med nya Porsche 911 Carrera. Den nya sportbilen lanseras både som Coupé och Cabriolet och dess sexcylindriga turboladdade boxermotor på 3,0 liter utvecklar 283 kW (385 hk). Carrera är instegsmodellen i 911-serien och är 11 kW (15 hk) starkare än sin föregångare. Den delar sin höga standardutrustningsnivå i princip oförändrad med 911 Carrera S. Däribland ingår den högkvalitativa inredningen med en 10,9 tum stor pekskärm, omfattande möjlighet till uppkoppling samt innovativa assistanssystem som Porsche Wet Mode som ger ännu säkrare köregenskaper på våt vägbana. Precis som i Carrera S-modellen är motor, chassi och bromsar utformade för att ge exklusiv sportighet. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter utvecklar sin kraft till stor del via de nya turboaggregatens kompressorhjul och turbinhjul med mindre diameter. Kraftöverföringen sköts av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan (PDK). Den gör att nya 911 Carrera Coupé kan accelerera fr