Unga svenska förartalanger gör internationell debut i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring!

Robin Hansson och Pontus Fredricsson från Porsche Carrera Cup Scandinavia är helgens utmanare i ett gigantiskt startfält fyllt till bredden av internationellt meriterade elitförare.

Robin Hansson och Pontus Fredricsson debuterar i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring kommande helg! De utmanar ett gigantiskt startfält med internationellt meriterade elitförare.

Spänningen kunde inte var högre inför årets femte race i Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av Porsches entyps-mästerskap som körs med 911 GT3 Cup på samma banor som Formel 1 under Grand Prix-helger i Europa och Nordamerika.

Den 28 juli avgörs seriens hemma-tävling på tyska Hockenheimring. Det blir en av säsongens verkliga höjdpunkter med ett gigantiskt startfält. Hela 32 bilar kommer till start och flera av världens snabbaste 911-förare finns på plats. Julien Andlauer leder just nu mästerskapet före de senaste två årens mästare Michael Ammermüller.

Mitt i myllret återfinns två unga svenska talanger från Porsche Carrera Cup Scandinavia som gör internationell debut på Hockenheim. Robin Hansson och Pontus Fredricsson, på andra respektive tredje plats i Carrera Cup, får nu visa vad de går för mot mycket kvalificerat motstånd och inför en krävande storpublik.

– Det ska bli roligt att få tävla mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!

Även Pontus Fredricsson ser fram mot utmaningen som väntar de svenska förarna i Baden-Württemberg den kommande helgen.

– Att mäta sig mot internationellt motstånd på Hockenheim blir en riktigt spännande erfarenhet, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.

Meningen var att även Hugo Andersson skulle köra Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring. Han har tyvärr varit med om en olycka under semestern och måste nu gå gipsad i fyra veckor.

– Jag är otroligt besviken men samtidigt glad att det inte blev värre, säger Hugo. Jag missar Supercup-tävlingen, men siktar på comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia redan till Gelleråsen. Jag önskar Robin och Pontus stort lycka till!

Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring sänds live på Viasat Motor och på streamingplattformen Viaplay nu på söndag. Starten går 11:25

–	Det blir en spännande erfarenhet att få möta internationellt motstånd på Hockenheim, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.
– Det blir en spännande erfarenhet att få möta internationellt motstånd på Hockenheim, säger Pontus Fredricsson. Det kommer att bli ett tufft race på en teknisk och utmanande bana med flera bra omkörningsmöjligheter.
–	Det ska bli roligt att få köra mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!
– Det ska bli roligt att få köra mot elitförarna i Porsche Mobil 1 Supercup, säger Robin Hansson. Det blir inte så mycket körning att förbereda sig på men det gör det extra spännande. Planen är ha fullt fokus på kvalet för att placera sig så högt som möjligt inför race. Sedan kan allt hända!

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer