Unga svenskar riskerar sin hörsel i förtid

29 procent av svenskarna utsätter sig själva medvetet för potentiellt farliga volymnivåer och närmare hälften bryr sig inte om att vidta försiktighetsåtgärder i miljöer de känner kan vara skadliga för deras hörsel. Detta framkommer av rapporten ”State of Hearing” som undersöker svenskarnas attityder och beteenden gällande hörsel och som idag publiceras av Cochlear, det världsledande företaget inom implanterbara hörsellösningar.

Rapporten lanseras i samband med Världshörseldagen den 3 mars, ett initiativ från Världshälsoorganisationen (WHO), och temat för årets Världshörseldag är Hear the Future. Rapporten har tagits fram för att öka kunskapen kring hur man kan förebygga dövhet och hörselnedsättning, samt stärka hörselvården världen över. Siffror från WHO visar att omkring 466 miljoner människor i hela världen lider av hörselnedsättning.

”State of Hearing”-rapporten avslöjar ett oroväckande riskbeteende hos svenskarna, som i allt större grad kan komma att drabbas av hörselnedsättning. Något som kan leda och tidig kognitiv nedsättning hos vuxna, bland annat demens.

Idag lyssnar 42 procent av den vuxna befolkningen på mobila enheter med för hög volym. Denna andel är störst i åldersgruppen 18–24 år, där 67 procent erkänner att de lyssnar med alldeles för hög ljudvolym. Detta beror delvis på att de tror att de är för unga för att bli påverkade och delvis på okunskap då 20 procent av de tillfrågade tror att hörselnedsättning är en naturlig del av att bli äldre.

• Vi vet att hörselnedsättning kan påverka människors relationer, utbildning och arbete och även i förlängningen den mentala hälsan. Sedan måste vi också tänka på framtiden. Nya utmaningar kommer att uppstå i takt med att världen förändras. Exempelvis får hörseln en allt större betydelse i en värld som är uppbyggd kring röster och ljud. Det räcker att titta på den ökade populariteten för enheter som Amazon Echo och Google Home samt dagens tv-apparater och kylskåp med inbyggda virtuella assistenter för att förstå vilka utmaningar som skulle kunna uppstå för en befolkning med hörselnedsättning, säger Lotta Vedholm, VD på Cochlear Norden.

Tre av fyra upplever att det idag finns hinder för att de ska kunna skydda sin hörsel mer, exempelvis vet vissa inte vart de ska göra ett hörseltest, medan andra känner en rädsla inför resultatet om de skulle besöka en audionom.

• Hörselnedsättning kan drabba vem som helst oavsett ålder och livsstil. Det är viktigt att ta hand om sin hörsel hela livet så att man kan njuta av sina favoritaktiviteter även när man blir äldre. Att skydda sin hörsel i vardagen är enkelt och handlar om sunt förnuft. Att sänka volymen på enheter man använder, att vidta försiktighetsåtgärder på konserter och andra tillställningar eller när man klipper gräset är alla steg i rätt riktning, säger Lotta Vedholm.

Det blir tydligt att svenskarna aktivt måste vidta åtgärder för att skydda hörseln när man ser på svaren från personer som redan diagnostiserats med en hörselnedsättning, men som varken använder hörapparat, hörhjälpmedel eller hörselimplantat. Bland dessa säger:

• 36 procent att deras hörselnedsättning gör dem obekväma eller frustrerade i sociala sammanhang
  • 40 procent att det har fått dem att undvika vissa sociala sammanhang
  • 37 procent att det har lett till problem på jobbet
  • 24 procent att det har påverkat deras mentala hälsa negativt
  • 23 procent att det har förhindrat dem från att delta i aktiviteter
  • 21 procent att det har lett till ökade påfrestningar för familj, vänner och kollegor.

Av de tillfrågade säger hälften att de skulle behandla hörselnedsättningen om den påverkade deras förmåga att förstå eller umgås med familj, vänner eller kollegor. Medan en tredjedel (35 procent) endast skulle behandla sin hörselnedsättning om den innebar smärta.

• En hörselnedsättning uppstår oftast gradvis och gör inte ont, vilket betyder att många inte söker behandling när de borde. Alla som är bekymrade över sin hörsel bör söka hjälp hos hörselvården. Det finns många möjligheter till behandling och vård, förklarar Lotta Vedholm.

Om State of Hearing

Alla siffror kommer från YouGov Plc, såvida inget annat anges. Det totala urvalet bestod av 7 212 vuxna utan cochleaimplantat i Storbritannien (2 105), Tyskland (2 112), Nederländerna (982), Italien (978) och Sverige (1 035). Fältarbetet genomfördes mellan den 1 och 17 december 2017. Studien genomfördes online. Siffrorna har viktats och är representativa för vuxna (över 18 år).

Om Världshörseldagen och Hearing Matters-kampanjen

Världshörseldagen genomförs den 3 mars varje år i syfte att öka medvetenheten om hur man kan förhindra dövhet och hörselnedsättning och för att främja öron- och hörselvården över hela världen. Mer information finns på http://www.who.int/pbd/deafness/world-hearing-day/en/

Cochlear hjälper intresse-, yrkes- och hjälporganisationer genom att bidra till medvetenhet kring hörselnedsättning med kampanj Hearing Matters. Hearing Matters uppmanar alla att skydda sin hörselhälsa och att ändra inställning så att det blir lika naturligt att behandla en hörselnedsättning som det är att behandla en synnedsättning. På en dedikerad webbplats berättar ett urval av personer från Storbritannien hur behandlingen av deras hörselnedsättning har hjälpt dem att höra varje värdefullt ögonblick i livet. Mer information finns på www.horselarviktigt.info - https://www.youtube.com/watch?v=yrdw68y4uuU&feature=youtu.be

Om Cochlear Limited (ASX: COH)

Cochlear är världsledande på marknaden för implanterade hörsellösningar. Företaget har över 3 000 anställda över hela världen och investerar mer än 120 miljoner australiska dollar om året i forskning och utveckling. Produkterna omfattar bland annat hörselsystem för cochleaimplantat, benledningsimplantat och akustiska implantat som är framtagna för behandling av allt från måttliga till svåra typer av hörselnedsättning.

Cochlear har hjälpt drygt 450 000 personer i alla åldrar i mer än 100 länder till bättre hörsel.

To view this piece of content from cts.businesswire.com, please give your consent at the top of this page.

Edelman Deportivo för Cochlear Sverige
Nermin Ali, +46 707 991 932
nermin.ali@edelmandeportivo.com

About Business Wire

Subscribe to releases from Business Wire

Subscribe to all the latest releases from Business Wire by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Business Wire

Tigo Energy Headquarters Receives 90kW of Optimized Solar from Long-Time Installer Partner28.3.2024 14:00:00 CET | Press release

Tigo Energy, Inc. (NASDAQ: TYGO), a leading provider of intelligent solar and energy software solutions, today announced the installation and commissioning of a rooftop solar system at its headquarters in California. The system was designed and deployed by Tigo installer partner, Laibach Solar, and has averaged 5% Reclaimed Energy since it was commissioned. Laibach Solar is an employee-owned solar installer in Northern California dedicated to combining high-quality components with unbeatable pricing. It has been a valued installation partner for Tigo since 2018. The installation now contributes to the growth of U.S. corporate solar adoption, which was 14% of the U.S. Solar Market as of 2022, according to the Solar Energy Industries Association. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20240328503393/en/ The system was designed and deployed by Tigo installer partner Laibach Solar and has averaged 5% Reclaimed Energy since

Seoul Semiconductor Supplies WICOP to Front Headlamps of 2024 Genesis GV80, Leading Trend of Headlamps28.3.2024 14:00:00 CET | Press release