Business Wire

Unga svenskar riskerar sin hörsel i förtid

Dela

29 procent av svenskarna utsätter sig själva medvetet för potentiellt farliga volymnivåer och närmare hälften bryr sig inte om att vidta försiktighetsåtgärder i miljöer de känner kan vara skadliga för deras hörsel. Detta framkommer av rapporten ”State of Hearing” som undersöker svenskarnas attityder och beteenden gällande hörsel och som idag publiceras av Cochlear, det världsledande företaget inom implanterbara hörsellösningar.

Rapporten lanseras i samband med Världshörseldagen den 3 mars, ett initiativ från Världshälsoorganisationen (WHO), och temat för årets Världshörseldag är Hear the Future. Rapporten har tagits fram för att öka kunskapen kring hur man kan förebygga dövhet och hörselnedsättning, samt stärka hörselvården världen över. Siffror från WHO visar att omkring 466 miljoner människor i hela världen lider av hörselnedsättning.

”State of Hearing”-rapporten avslöjar ett oroväckande riskbeteende hos svenskarna, som i allt större grad kan komma att drabbas av hörselnedsättning. Något som kan leda och tidig kognitiv nedsättning hos vuxna, bland annat demens.

Idag lyssnar 42 procent av den vuxna befolkningen på mobila enheter med för hög volym. Denna andel är störst i åldersgruppen 18–24 år, där 67 procent erkänner att de lyssnar med alldeles för hög ljudvolym. Detta beror delvis på att de tror att de är för unga för att bli påverkade och delvis på okunskap då 20 procent av de tillfrågade tror att hörselnedsättning är en naturlig del av att bli äldre.

  • Vi vet att hörselnedsättning kan påverka människors relationer, utbildning och arbete och även i förlängningen den mentala hälsan. Sedan måste vi också tänka på framtiden. Nya utmaningar kommer att uppstå i takt med att världen förändras. Exempelvis får hörseln en allt större betydelse i en värld som är uppbyggd kring röster och ljud. Det räcker att titta på den ökade populariteten för enheter som Amazon Echo och Google Home samt dagens tv-apparater och kylskåp med inbyggda virtuella assistenter för att förstå vilka utmaningar som skulle kunna uppstå för en befolkning med hörselnedsättning, säger Lotta Vedholm, VD på Cochlear Norden.

Tre av fyra upplever att det idag finns hinder för att de ska kunna skydda sin hörsel mer, exempelvis vet vissa inte vart de ska göra ett hörseltest, medan andra känner en rädsla inför resultatet om de skulle besöka en audionom.

  • Hörselnedsättning kan drabba vem som helst oavsett ålder och livsstil. Det är viktigt att ta hand om sin hörsel hela livet så att man kan njuta av sina favoritaktiviteter även när man blir äldre. Att skydda sin hörsel i vardagen är enkelt och handlar om sunt förnuft. Att sänka volymen på enheter man använder, att vidta försiktighetsåtgärder på konserter och andra tillställningar eller när man klipper gräset är alla steg i rätt riktning, säger Lotta Vedholm.

Det blir tydligt att svenskarna aktivt måste vidta åtgärder för att skydda hörseln när man ser på svaren från personer som redan diagnostiserats med en hörselnedsättning, men som varken använder hörapparat, hörhjälpmedel eller hörselimplantat. Bland dessa säger:

  • 36 procent att deras hörselnedsättning gör dem obekväma eller frustrerade i sociala sammanhang
  • 40 procent att det har fått dem att undvika vissa sociala sammanhang
  • 37 procent att det har lett till problem på jobbet
  • 24 procent att det har påverkat deras mentala hälsa negativt
  • 23 procent att det har förhindrat dem från att delta i aktiviteter
  • 21 procent att det har lett till ökade påfrestningar för familj, vänner och kollegor.

Av de tillfrågade säger hälften att de skulle behandla hörselnedsättningen om den påverkade deras förmåga att förstå eller umgås med familj, vänner eller kollegor. Medan en tredjedel (35 procent) endast skulle behandla sin hörselnedsättning om den innebar smärta.

  • En hörselnedsättning uppstår oftast gradvis och gör inte ont, vilket betyder att många inte söker behandling när de borde. Alla som är bekymrade över sin hörsel bör söka hjälp hos hörselvården. Det finns många möjligheter till behandling och vård, förklarar Lotta Vedholm.

###

Om State of Hearing

Alla siffror kommer från YouGov Plc, såvida inget annat anges. Det totala urvalet bestod av 7 212 vuxna utan cochleaimplantat i Storbritannien (2 105), Tyskland (2 112), Nederländerna (982), Italien (978) och Sverige (1 035). Fältarbetet genomfördes mellan den 1 och 17 december 2017. Studien genomfördes online. Siffrorna har viktats och är representativa för vuxna (över 18 år).

Om Världshörseldagen och Hearing Matters-kampanjen

Världshörseldagen genomförs den 3 mars varje år i syfte att öka medvetenheten om hur man kan förhindra dövhet och hörselnedsättning och för att främja öron- och hörselvården över hela världen. Mer information finns på http://www.who.int/pbd/deafness/world-hearing-day/en/

Cochlear hjälper intresse-, yrkes- och hjälporganisationer genom att bidra till medvetenhet kring hörselnedsättning med kampanj Hearing Matters. Hearing Matters uppmanar alla att skydda sin hörselhälsa och att ändra inställning så att det blir lika naturligt att behandla en hörselnedsättning som det är att behandla en synnedsättning. På en dedikerad webbplats berättar ett urval av personer från Storbritannien hur behandlingen av deras hörselnedsättning har hjälpt dem att höra varje värdefullt ögonblick i livet. Mer information finns på www.horselarviktigt.info - https://www.youtube.com/watch?v=yrdw68y4uuU&feature=youtu.be

Om Cochlear Limited (ASX: COH)

Cochlear är världsledande på marknaden för implanterade hörsellösningar. Företaget har över 3 000 anställda över hela världen och investerar mer än 120 miljoner australiska dollar om året i forskning och utveckling. Produkterna omfattar bland annat hörselsystem för cochleaimplantat, benledningsimplantat och akustiska implantat som är framtagna för behandling av allt från måttliga till svåra typer av hörselnedsättning.

Cochlear har hjälpt drygt 450 000 personer i alla åldrar i mer än 100 länder till bättre hörsel.

Contact information

För mer information, vänligen kontakta
Edelman Deportivo för Cochlear Sverige
Nermin Ali, +46 707 991 932
nermin.ali@edelmandeportivo.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Calabrio förvärvar Teleopti för att skapa en global standard för intelligenta kundupplevelser3.6.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

Calabrio tillkännagav idag att de har förvärvat Teleopti, en leverantör av mjukvara för bemanningsplanering med huvudkontor i Stockholm, för att skapa en ny global standard för kundupplevelseindustrin. Teleopti's WFM-programvara (Workforce Management) kombineras med Calabrios lösningar för kundupplevelser och skapar en ledande SaaS-plattform för flera användare som ger en intelligent kundupplevelse. Calabrio och Teleopti för samman kunder från hela världen, bland annat Best Buy, Rabobank, Shopify, Netflix och GE Appliances, ett Haier-företag. "Calabrio har alltid varit banbrytande inom branschen och vi ser fram emot att välkomna Teleoptis team och arbeta med det uppdraget tillsammans", säger Tom Goodmanson, VD och koncernchef för Calabrio. "Vi berikar mänskliga interaktioner - inom och utanför kontaktcentret – och låter våra kunder skapa djupa relationer till sina kunder med hjälp av data och analyser. Samtidigt som vi gör allt detta ser vi till att deras anställda har de bästa tänkbar

MyHeritage expanderar till hälsa och lanserar ett nytt DNA-test med effektiv och personlig hälsoinformation till sina kunder20.5.2019 17:42:00 CESTPressmeddelande

MyHeritage, den ledande globala tjänsten för familjehistoria och DNA-tester, har idag presenterat en betydande expansion av sitt utbud av DNA-produkter genom lanseringen av MyHeritage DNA-test för hälsa och härkomst. Testet tillhandahåller en ny dimension av genetiska insikter med omfattande hälsorapporter som kan stärka framtida hälso- och livsstilsval. Detta är en utökning av dagens MyHeritage DNA-test som endast omfattar härkomst och samma kärnfunktioner finns med: en procentuell beskrivning av etniskt ursprung och matchning med släktingar via gemensamt DNA. MyHeritage är idag det enda globala DNA-företaget som erbjuder konsumenter en omfattande produkt för hälsa och härkomst på över 40 språk. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20190520005691/sv/ MyHeritage expanderar till hälsa och lanserar ett nytt DNA-test med effektiv och personlig hälsoinformation till sina kunder (Graphic: Business Wire) Med lans

Stockholm Exergi teamar upp med Workforce Logiq för strategisk kompetensförsörjning7.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Workforce Logiq, tjänste- och managementbolaget inom resurshantering fungerar nu som konsultförmedlare för Stockholm Exergi (tidigare Fortum Värme). Det innebär att Stockholm Exergi använder Workforce Logiqs processer och metoder för bättre insikt, transparens och kontroll i hanteringen av externa resurser. De konsulttjänster som Stockholm Exergi främst köper är tekniska-, management och it-konsulter. Stockholm Exergi köpte tidigare in konsulter via ramavtal direkt med konsultleverantörerna och via konsultmäklare. De hanterade hundratals olika konsultkontakter och hade en begränsad insikt i konsultinköpen. Samarbetet med Workforce Logiq som konsultförmedlare centraliserar processen för att säkerställa att Stockholm Exergi får ut mest av investeringarna i nya kompetenser och möjliggör ett snabbare och mer strategiskt beslutsfattande. ”Teknik-, management och it-konsulter är strategiskt mycket viktiga för organisationen eftersom arbetet i teamen utgör grunden för verksamheten som leverer

ZeroChaos byter namn till Workforce Logiq8.1.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Det ledande internationella Workforce Management företaget ZeroChaos har bytt namn till Workforce Logiq™, detta för att markera företagets vision att leverera expertis, innovation och förståelse som förnyar hur organisationer hittar den -kompetens de behöver för att växa. “Namnet ZeroChaos har fungerat väl under de senaste 20 åren,” säger Jim Burke, CEO på Workforce Logiq. “Men i och med att det efterfrågas bättre ledning, resultat och finansiell kontroll av den globala personalstyrkan och konsultförsörjningen, så speglar namnet Workforce Logiq bättre vad vi erbjuder idag — att kombinera mänsklig och artificiell intelligens gör planeringen enklare för HR- och inköpsteam.” Workforce Logiqs portfölj omfattar programmen Managed Service Provider (MSP), Vendor Management System (VMS) och Recruitment Process Outsourcing (RPO). De erbjuder HR- och inköpsorganisationer information och förståelse för att på ett framgångsrikt sätt hantera den globala personalstyrkan samt förbättra resultaten och

Adnuntius utökar sina geotargeting-funktioner med Digital Elements IP-intelligence-lösning13.12.2018 09:02:00 CETPressmeddelande

Digital Element, den globala leverantören av IP-geolocationdata och tjänster, har idag tillkännagivit att, Adnuntius, en plattform som är specialiserad på onlineannonsering- och marknadsföring, valt sin NetAcuity PulseTM för att förbättra inriktningskapaciteten för sina globala publishing- och marknadsföringskunder Adnuntius erbjuder en helhetslösning för dataanvändning, inköp och försäljning av programmering och effektiva annonstjänster till internationella kunder. Genom att distribuera Digital Elements NetAcuity Pulse IP-intelligence kommer Adnuntius att uppnå den högsta nivån av geotargeting som är tillgänglig för sina kunder, ända ner till en hyper-lokal postnummernivå. Identifieringen av anslutningstyp och hastighet, mobiloperatör och internetleverantör hjälper också Adnuntius kunder att effektivt bygga mycket exakta inriktningsprofiler. "Vi gör det möjligt för utgivare och marknadsförare att nå rätt publik med rätt annons i rätt sammanhang," kommenterade Stian Remaad, VD och medg

Efter en PC-lansering 2017 som slog alla rekord får nu PC-världen tillgång till Destiny 2 utan kostnad8.11.2018 06:21:00 CETPressmeddelande

Sedan lanseringen 2017 har Destiny 2 lockat stora skaror av hängivna fans och har uppskattats av miljontals spelare världen över. Nu kommer fangruppen att utökas, då nya Guardians utan kostnad kan ansluta sig till Destiny 2 och dess värld i november. För att fira ett helt år på PC meddelar Bungie och Activision, i samarbete med Blizzard Entertainment, att från den 2 november till den 18 november kommer alla på Blizzards spelplattform Battle.net som inte redan har köpt Destiny 2 - eller nya medlemmar som ansluter sig till Battle.net - kunna ladda ner spelet som en kostnadsfri gåva. Destiny 2 kommer att vara tillgängligt på Battle.net-appen utan kostnad under drygt två veckor i november och spelare kan ladda ner spelet när de har gjort anspråk på gåvan*. Nya Battle.net-konton som har skapats efter kl. 20:00 CET den 2 november 2018 kommer att behöva aktivera Blizzard SMS Protect innan de gör anspråk på sin spellicens. Destiny 2 kan hämtas på https://account.blizzard.com/gifts/. För att fi

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum