Business Wire

Unga svenskar riskerar sin hörsel i förtid

Dela

29 procent av svenskarna utsätter sig själva medvetet för potentiellt farliga volymnivåer och närmare hälften bryr sig inte om att vidta försiktighetsåtgärder i miljöer de känner kan vara skadliga för deras hörsel. Detta framkommer av rapporten ”State of Hearing” som undersöker svenskarnas attityder och beteenden gällande hörsel och som idag publiceras av Cochlear, det världsledande företaget inom implanterbara hörsellösningar.

Rapporten lanseras i samband med Världshörseldagen den 3 mars, ett initiativ från Världshälsoorganisationen (WHO), och temat för årets Världshörseldag är Hear the Future. Rapporten har tagits fram för att öka kunskapen kring hur man kan förebygga dövhet och hörselnedsättning, samt stärka hörselvården världen över. Siffror från WHO visar att omkring 466 miljoner människor i hela världen lider av hörselnedsättning.

”State of Hearing”-rapporten avslöjar ett oroväckande riskbeteende hos svenskarna, som i allt större grad kan komma att drabbas av hörselnedsättning. Något som kan leda och tidig kognitiv nedsättning hos vuxna, bland annat demens.

Idag lyssnar 42 procent av den vuxna befolkningen på mobila enheter med för hög volym. Denna andel är störst i åldersgruppen 18–24 år, där 67 procent erkänner att de lyssnar med alldeles för hög ljudvolym. Detta beror delvis på att de tror att de är för unga för att bli påverkade och delvis på okunskap då 20 procent av de tillfrågade tror att hörselnedsättning är en naturlig del av att bli äldre.

  • Vi vet att hörselnedsättning kan påverka människors relationer, utbildning och arbete och även i förlängningen den mentala hälsan. Sedan måste vi också tänka på framtiden. Nya utmaningar kommer att uppstå i takt med att världen förändras. Exempelvis får hörseln en allt större betydelse i en värld som är uppbyggd kring röster och ljud. Det räcker att titta på den ökade populariteten för enheter som Amazon Echo och Google Home samt dagens tv-apparater och kylskåp med inbyggda virtuella assistenter för att förstå vilka utmaningar som skulle kunna uppstå för en befolkning med hörselnedsättning, säger Lotta Vedholm, VD på Cochlear Norden.

Tre av fyra upplever att det idag finns hinder för att de ska kunna skydda sin hörsel mer, exempelvis vet vissa inte vart de ska göra ett hörseltest, medan andra känner en rädsla inför resultatet om de skulle besöka en audionom.

  • Hörselnedsättning kan drabba vem som helst oavsett ålder och livsstil. Det är viktigt att ta hand om sin hörsel hela livet så att man kan njuta av sina favoritaktiviteter även när man blir äldre. Att skydda sin hörsel i vardagen är enkelt och handlar om sunt förnuft. Att sänka volymen på enheter man använder, att vidta försiktighetsåtgärder på konserter och andra tillställningar eller när man klipper gräset är alla steg i rätt riktning, säger Lotta Vedholm.

Det blir tydligt att svenskarna aktivt måste vidta åtgärder för att skydda hörseln när man ser på svaren från personer som redan diagnostiserats med en hörselnedsättning, men som varken använder hörapparat, hörhjälpmedel eller hörselimplantat. Bland dessa säger:

  • 36 procent att deras hörselnedsättning gör dem obekväma eller frustrerade i sociala sammanhang
  • 40 procent att det har fått dem att undvika vissa sociala sammanhang
  • 37 procent att det har lett till problem på jobbet
  • 24 procent att det har påverkat deras mentala hälsa negativt
  • 23 procent att det har förhindrat dem från att delta i aktiviteter
  • 21 procent att det har lett till ökade påfrestningar för familj, vänner och kollegor.

Av de tillfrågade säger hälften att de skulle behandla hörselnedsättningen om den påverkade deras förmåga att förstå eller umgås med familj, vänner eller kollegor. Medan en tredjedel (35 procent) endast skulle behandla sin hörselnedsättning om den innebar smärta.

  • En hörselnedsättning uppstår oftast gradvis och gör inte ont, vilket betyder att många inte söker behandling när de borde. Alla som är bekymrade över sin hörsel bör söka hjälp hos hörselvården. Det finns många möjligheter till behandling och vård, förklarar Lotta Vedholm.

###

Om State of Hearing

Alla siffror kommer från YouGov Plc, såvida inget annat anges. Det totala urvalet bestod av 7 212 vuxna utan cochleaimplantat i Storbritannien (2 105), Tyskland (2 112), Nederländerna (982), Italien (978) och Sverige (1 035). Fältarbetet genomfördes mellan den 1 och 17 december 2017. Studien genomfördes online. Siffrorna har viktats och är representativa för vuxna (över 18 år).

Om Världshörseldagen och Hearing Matters-kampanjen

Världshörseldagen genomförs den 3 mars varje år i syfte att öka medvetenheten om hur man kan förhindra dövhet och hörselnedsättning och för att främja öron- och hörselvården över hela världen. Mer information finns på http://www.who.int/pbd/deafness/world-hearing-day/en/

Cochlear hjälper intresse-, yrkes- och hjälporganisationer genom att bidra till medvetenhet kring hörselnedsättning med kampanj Hearing Matters. Hearing Matters uppmanar alla att skydda sin hörselhälsa och att ändra inställning så att det blir lika naturligt att behandla en hörselnedsättning som det är att behandla en synnedsättning. På en dedikerad webbplats berättar ett urval av personer från Storbritannien hur behandlingen av deras hörselnedsättning har hjälpt dem att höra varje värdefullt ögonblick i livet. Mer information finns på www.horselarviktigt.info - https://www.youtube.com/watch?v=yrdw68y4uuU&feature=youtu.be

Om Cochlear Limited (ASX: COH)

Cochlear är världsledande på marknaden för implanterade hörsellösningar. Företaget har över 3 000 anställda över hela världen och investerar mer än 120 miljoner australiska dollar om året i forskning och utveckling. Produkterna omfattar bland annat hörselsystem för cochleaimplantat, benledningsimplantat och akustiska implantat som är framtagna för behandling av allt från måttliga till svåra typer av hörselnedsättning.

Cochlear har hjälpt drygt 450 000 personer i alla åldrar i mer än 100 länder till bättre hörsel.

Contact information

För mer information, vänligen kontakta
Edelman Deportivo för Cochlear Sverige
Nermin Ali, +46 707 991 932
nermin.ali@edelmandeportivo.com

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Cobra Biologics tilldelas Queen’s Award for Enterprise in International Trade21.4.2018 08:00Pressmeddelande

Cobra Biologics (”Cobra”) är en internationellt ledande organisation för kontraktsutveckling och tillverkning som i dag offentliggör att företaget har tilldelats Queen’s Award 2018 for Enterprise, i kategorin internationell handel. Detta prestigefyllda pris är ett erkännande av Cobras kommersiella framgångar som tjänsteleverantör till företagets globala kundbas. Queen’s Awards har sedan 52 år tillbaka uppmärksammat exceptionella brittiska företag. Nu när Cobra blir en del av denna tradition kommer företaget att närvara vid en mottagning på Buckingham Palace. Därefter kommer priset att överlämnas av en representant för Hennes Majestät Drottningen på Cobras anläggning i Storbritannien senare i år. Cobra har under 20 år arbetat inom life science med kontraktsutveckling och tillverkning av biofarmaceutiska produkter, från prekliniska och kliniska försök till kommersiell tillverkning. Företaget exporterar just nu 85 % av sina tjänster från anläggningarna i Storbritannien och Sverige. Cobras

VGR utrustar läkare med UpToDate, det evidensbaserade beslutsstödet från Wolters Kluwer15.3.2018 15:02Pressmeddelande

Wolters Kluwer meddelar idag att Västra Götalandsregionen (VGR) nu utrustar sina läkare med UpToDate Anywhere – ett mobilanpassat kliniskt beslutsstöd som tillhandahåller den senaste informationen i samband med diagnostik och behandling av patienter. UpToDate anywhere erbjuds till sjukvårdspersonal på regionens samtliga nio sjukhus. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20180315005869/sv/ With UpToDate Anywhere, VGR ensures access to the same high quality, evidence-based content across its nine regional general hospitals. (Photo: Business Wire) Västra Götalandsregionen (VGR) ansvarar för sjukvård och medicinsk behandling till över en och en halv miljon invånare. Med UpToDate Anywhere kan VGR säkra samma högkvalitativa, evidensbaserade diagnostik och behandling på samtliga nio allmänna sjukhus i regionen. Det nya beslutsstödet ska minska risken för onödiga och omoderna behandlingsmetoder, och samtidigt säkerst

Westinghouse-styrt konsortium redo att leverera bränsle till VVER-440-reaktorer i Europa13.3.2018 11:46Pressmeddelande

Westinghouse Electric Company och dess åtta europeiska partner i konsortiet tillkännagav idag att de framgångsrikt har slutfört ett EU-finansierat projekt som syftar till att diversifiera kärnbränsleförsörjningen till reaktorer av typen VVER-440 i Europa. Konsortiet har framtagit ett koncept för bränslekonstruktion och fastställt hur tillverkningen och leveranskedjan för att bygga och transportera bränsleknippen tillhörande VVER-440 kan återupprättas, i likhet med vad Westinghouse och ENUSA genomförde för Lovisa kärnkraftverk i Finland 2001–2007. Utöver bränslekonstruktionen har konsortiet infört och verifierat de därtill hörande metoder som ska tillämpas med avseende på licensiering och användning av en ny bränslekonstruktion. ”Genom det här projektet är vi mycket väl förberedda för att tillverka och leverera VVER-440-bränsle till europeiska anläggningar. Därmed har vi skapat ett gångbart alternativ för dagens bränsleförsörjning som kommer från en enda källa”, säger Aziz Dag, Vice Pre

TINE förbättrar logistiken med Quintiqs ruttoptimering22.2.2018 15:41Pressmeddelande

Quintiq, dotterbolag till Dassault Systèmes och världsledande inom planering och optimering av personal, logistik, och produktion (supply chain planning and optimization, SCP&O), meddelade i dag att företagets logistiklösning för taktisk planering har resulterat i mer kostnadseffektiva rutter för TINE AS. Efter detta framgångsrika projekt har Norges ledande mejeriproducent nu inlett en andra projektfas för att ytterligare förbättra företagets taktiska planering och utöka lösningen till att omfatta även operativ planering. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20180222005938/sv/ Credit: Bo Mathisen Förra året driftsatte TINE den första fasen av Quintiqs lösning, särskilt utformad för att optimera TINE:s leveranser av mjölkprodukter på en taktisk nivå. TINE:s planerare har under årets gång använt Quintiq för att planera leveransrutter till kund från centrala distributionscentraler över hela Norge. De har i och

Occlutech går över till Box för molnbaserad innehållshantering25.1.2018 10:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Occlutech flyttat sin personal till Box. Occlutech utvecklar, tillverkar och säljer kardiologiska ocklusionsanordningar och vaskulära implantat. Företagets enheter används för att behandla strukturella hjärtsjukdomar och avvikelser. Occlutech grundades 2003 och säljer idag sina produkter över hela världen. Sedan 2013 har företaget använt Box för att förändra sättet som teamen arbetar i projekt och hanterar innehåll i molnet. – Vi har team som samarbetar i viktiga projekt i flera länder – det är absolut nödvändigt att de har den bästa tekniken för att utföra sitt arbete. Box hjälper oss att förändra sättet vi arbetar med innehåll på i grunden, vilket gör oss mycket mer uppkopplade, effektiva och produktiva säger Fredrik Fernbrant, Chief Information Officer i Occlutech group. – Occlutech är ett av världens ledande företag inom medicinteknik för behandling av strukturella hjärtsjukdomar. Box in

Yonnic GmbH förbättrar geografisk lokalisering för kunder som använder IP-geografisk data från Digital Element22.1.2018 09:03Pressmeddelande

Digital Element, det ledande företaget inom IP-geografisk lokalisering, meddelande idag att Yonnic GmbH, ett spjutspetsföretag på marknadsföringsområdet, har valt NetAcuity-systemet för att ge sina kunder mer effektiva kampanjer. Yonnic säljer märkesrelevant marknadsföring till sina kunder genom att samla in information om konsumenters avsikt och omvandla informationen via sitt eget planeringsverktyg. Företagets kärnsystem heter CloudTDS. Här anpassar man trafik och innehåll baserat på mängder av regler och inställningar, till exempel geografisk markering och enhetsspecifik målinriktad marknadsföring. Genom Digital Elements NetAcuity-data i Yonnics lösning kan man uppgradera den geografiska exaktheten och erbjuda kunderna en mycket noggrann lösning. Det finns även extra datauppsättningar inom IP-intelligens, till exempel anslutningshastighet, mobilleverantör, internetleverantör, hushålls- eller företagsanslutning. Därmed kan Yonnic förstärka sin målinriktning och sina analyser. ”Enligt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum