Unga tror att de är bättre kollegor än äldre

Kollegorna är mycket viktiga för att trivas på jobbet, visar en undersökning från Manpower Work Life. Nio av tio svenskar trivs bra bland kollegorna på sitt nuvarande jobb. Och de flesta tror också gott om sig själva som kollegor – framför allt unga under 30 år.

– Att så många trivs med sina kollegor är något vi ska vara stolta över. En arbetsplats med god stämning är en arbetsplats som underlättar för medarbetaren att utvecklas och våga prova nytt, vilket i sin tur är bra för företaget, säger Elisabeth Skol, HR-Direktör på ManpowerGroup Sverige.

Nio av tio, 90 procent, uppger att de trivs mycket bra eller ganska bra med kollegorna på jobbet. Och många har också gott självförtroende när de betygsätter sig själva som kollegor, särskilt unga under 30 år. Över hälften, 54 procent, tror nämligen att de uppfattas mycket positivt av kollegorna på arbetsplatsen. Motsvarande siffra för personer 30–45 år är 41 procent, och 33 procent för de över 46 år. Bara 3 procent av alla svarande i undersökningen tror att de uppfattas ganska eller mycket negativt.

– Det är roligt att unga är så positiva – och det verkar ju som att de gör en väldigt korrekt bedömning, när vi tydligt ser att så många i undersökningen trivs bra med jobbkamraterna. Ett gott betyg för svensk arbetsplatser!, säger Elisabeth Skol.

Undersökningen visar också att svenskar överlag trivs väldigt väl på jobbet. Sex av tio, 57 procent, uppger att deras nuvarande arbetsplats är, eller nästan är, deras drömarbetsplats. De tre faktorerna som bidrar mest till trivseln på jobbet är bra kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter.

– En bra arbetsplats ger nöjdare och mer motiverade medarbetare, och för att nå dit behövs både kunskap och ett systematiskt arbete. Därför vill vi på ManpowerGroup bidra med insikter om vad som utgör en drömarbetsplats för att hjälpa fler företag att attrahera, rekrytera och behålla talanger, säger Elisabeth Skol.

Helene Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under december 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:
1. Hur trivs du själv bland kollegorna på ditt nuvarande jobb?

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2020 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för elfte året i rad. I Sverige har vi omkring 7 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi 15 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.