Unga väljer facket – Vision fortsätter växa

Allt fler unga anställda och studerande väljer att gå med i fackförbundet Vision. 2022 valde totalt 25 428 personer att bli medlemmar och bland dem är nästan hälften under 30 år. Ökningen innebär att Vision växer för 12:e året i rad och har drygt 207 000 medlemmar.
Förbundsordförande Veronica Magnusson

- Jag är glad och stolt att så många, inte minst unga, väljer ett medlemskap i Vision. Det är ett kvitto på att vi är relevanta och erbjuder inflytande och trygghet i oroliga tider. När vi blir fler ökar vår fackliga styrka vilket gör oss mer framgångsrika i förhandlingar, när vi tecknar avtal och påverkar medlemmarnas arbetsliv, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Bakom medlemsökningen ligger ett långsiktigt och strategiskt arbete med ökad facklig närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor. Bland de yrkesgrupper som ökade mest under 2022 finns administratörer, socialsekreterare och chefer. Antalet studentmedlemmar var rekordstort, en annan växande grupp är anställda under 30 år.

- Unga är mer utsatta för hot och diskriminering på jobbet, det framkommer i Visions arbetsmiljöundersökning. Att många unga väljer att gå med i facket är klokt och visar att facket spelar en viktig roll för ökad trygghet och inflytande på arbetsplatsen, säger Veronica Magnusson.

Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. Vision är det största chefsförbundet inom välfärden och medlemmarna jobbar i kommuner, regioner, privata företag och kyrkor.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

Fakta: Därför väljer medlemmarna Vision

Visions inkomstförsäkring är den förmån som medlemmarna värderar högst, enligt en ny medlemsundersökning. Att Vision är en Fair Union är ytterligare en anledning till att många väljer Vision. Fair Union innebär att Vision har som mål att bidra till ett hållbart arbetsliv – ekonomiskt, socialt och klimatmässigt. Under 2022 lanserade Vision som första fackförbund rollen klimatombud. Som klimatombud erbjuds medlemmar en möjlighet att engagera sig för att driva klimatfrågor på arbetsplatsen, sprida kunskap och bidra till att minska klimatpåverkan.

Förbundsordförande Veronica Magnusson